Binnenland

Duizend telefoontjes meldpunt verpleeghuizen

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft in maart duizend telefoontjes ontvangen met klachten over de zorg in verpleeghuizen. De inspectie heeft dat woensdag bekendgemaakt. Negen klachten leken zo urgent dat de inspectie onmiddellijk actie heeft ondernomen. Ze zijn inmiddels opgelost.

ANP
27 April 2005 15:12Gewijzigd op 14 November 2020 02:29

De meeste klachten die bij het meldpunt van de inspectie binnenkwamen gingen over verwaarlozing van patiënten. Zo meldden met name familieleden dat personeel de bewoners kleren van een ander aantrok, dat bewoners te laat uit bed werden gehaald, dat personeel vergat patiënten van het toilet te halen, dat patiënten sowieso te weinig naar de wc mochten, en dat bewoners die luiers dragen, te weinig verschoning kregen. Ook meldden veel mensen dat personeel de informatie over bewoners slecht aan elkaar doorgaf.

Bellers klaagden daarbij veel over het gebrek aan personeel. Veel bellers vonden dat personeelsleden te veel koffie dronken en te veel vergaderden.

Volgens de inspectie willen veel mensen anoniem willen blijven. Het gaat hierbij om familieleden en werknemers. Ze zijn bang voor repressailles als bekend wordt dat ze hebben geklaagd.

Het meldpunt is geopend per 1 maart. De klachten van de eerste drie weken zijn nu openbaar gemaakt. Na de eerste weken nam het aantal klachten af, zegt de inspectie. Staatssecretaris Ross van Volksgezondheid opende de klachtenlijn toen uit rapporten bleek dat de kwaliteit van zorg in veel verpleeghuizen onder de maat is.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer