KLM wil meer veiligheid op Schiphol en in vliegtuigen
Luchtvaartmaatschappij KLM wil meer veiligheidsmaatregelen op Schiphol en aan boord van de eigen vliegtuigen. De overheid zou voor een groot deel van de kosten hiervan moeten opdraaien, vindt KLM. Het ministerie van Justitie wil alleen in Europees verband kijken naar uitbreiding van de maatregelen, Schiphol vindt dat de luchthaven veilig genoeg is.
KLM wil onder meer bewapende veiligheidsmensen op vluchten naar „bepaalde risicobestemmingen” en wil dat alle bagage op Schiphol wordt gescand. Ook worden de cockpitdeuren beter beveiligd; dit betaalt KLM zelf.
Volgens Justitie wordt er binnen Europa al gesproken over meer veiligheidsbeambten en over andere maatregelen die de veiligheid moeten verhogen. „Dat zal in Europees verband moeten gebeuren.”
Verbaasd
Luchthaven Schiphol toonde zich verbolgen over de oproep van KLM. „Dit heeft me erg verbaasd”, zei een woordvoerster. Volgens haar vinden alle verantwoordelijken de luchthaven veilig genoeg. „Je kunt helaas nooit voor 100 procent de veiligheid garanderen. De minister-president is hier komen kijken, de minister van Justitie en de Amerikaanse luchtvaartautoriteit, de FAA. Die vonden de veiligheid wel in orde.” Na 11 september zijn de veiligheidsmaatregelen op de luchthaven verscherpt. Op welke manieren precies wil Schiphol uit veiligheidsoverwegingen niet zeggen.
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) steunt de aanbevelingen van KLM. Volgens de VNV is het de hoogste tijd dat de Nederlandse overheid actie onderneemt. „De overheid mag de kosten van extra beveiliging niet eenzijdig afwentelen op de luchtvaartsector en moet ook haar financiële verantwoordelijkheid nemen”, stelt voorzitter H. de Vries.
De Tweede Kamer reageert terughoudend op de wens van KLM dat de overheid opdraait voor de kosten van de inzet van zogenoemde ”air marshals” aan boord van de vliegtuigen. Zij zouden cabinepersoneel en passagiers moeten bewaken. Veel fracties vinden dat KLM vooralsnog zelf het grootste deel van de kosten moet betalen.
CDA-kamerlid Rietkerk ziet op zich wel iets in de komst van ”air marshals”. „Als alle Europese luchtvaartmaatschapijen het willen en het is echt nodig, lijkt het me een reële wens. Maar dan moeten we goed kijken naar wat de kosten zijn. Het lijkt me in eerste instantie een zaak van het bedrijf. Honderd procent afwentelen op de overheid gaat me iets te ver.”
GroenLinks-kamerlid Halsema vindt het niet vanzelfsprekend dat het hier om een overheidstaak gaat. „Het is me ook nog niet erg duidelijk wat de marshals toevoegen voor de veiligheid van passagiers.”
D66-kamerlid Dittrich zei dat zijn fractie wel geporteerd is voor de introductie van getrainde veiligheidsmensen op risicovluchten. Naar Israël vliegt volgens hem al een bewaker-in-burger mee. „Of de overheid dat moet betalen, daar valt over te praten”, aldus Dittrich. PvdA en VVD waren niet voor een reactie bereikbaar.
Verkeersleiding
De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) wil de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen met 8 tot 12 procent verhogen. Dit staat in de conceptbegroting waar minister Netelenbos (Verkeer) zich naar verwachting eind deze maand over uitspreekt. Verder wil LVNL onderzoeken of de inzet van luchtverkeersleiders beter kan worden afgestemd op de behoefte van de maatschappijen. Dat heeft een woordvoerster van Verkeer zaterdag gezegd. „Wij hebben alle begrip voor de verslechterde situatie in de luchtvaart, maar ontkwamen niet aan een verhoging.”
LVNL heeft uitvoerig overlegd met de branche voordat het tot dit standpunt kwam. LVNL is verantwoordelijk voor al het burgerluchtvaartverkeer boven Nederland.