Veel kinderen vinden reclame vervelend
Kinderen zijn heel goed in staat om door reclames heen te prikken. Slechts 16 procent denkt dat in reclames de waarheid wordt verteld. Tweederde vindt reclame ronduit vervelend.
Dat blijkt uit een onderzoek van Qrius in samenwerking met de Consumentenbond en kinderkrant KidsWeek dat deze week is verschenen. De drie organisaties hebben de Reclame Opinie Commissie voor Kids opgericht, die bestaat uit een representatieve groep kinderen van 10 tot en met 15 jaar. Vier keer per jaar doet Qrius onderzoek naar de invloed van reclame op kinderen.
Iets meer dan de helft van de kinderen zingt vaak liedjes uit tv-reclames. Toch hebben bijna alle kinderen door dat reclame een commerciële bedoeling heeft.
Bij minder dan de helft van de ondervraagde kinderen wekt reclame de kooplust op, vaker bij jongens dan bij meisjes en eerder bij basisschoolkinderen dan bij leerlingen uit het voortgezet onderwijs. Kinderen kennen reclames het meest van televisie.