Economie

„Witte revolutie” in Egyptische zakenwereld

Een Nederlandse handelsdelegatie heeft de afgelopen week een bezoek gebracht aan de haven van Ain Sukhna aan de Rode Zee, een haven in de woestijn met de modernste technieken.

Drs. C. Hulsman
7 April 2005 11:05Gewijzigd op 14 November 2020 02:25
AIN SUKHNA – Staatssecretaris Van Gennip van Economsche Zaken (r.) en minister Van Ardenne van Ontwikkelingssamenwerking brachten de afgelopen week met een Nederlandse handelsmissie een bezoek aan Egypte. Foto C. Hulsman
AIN SUKHNA – Staatssecretaris Van Gennip van Economsche Zaken (r.) en minister Van Ardenne van Ontwikkelingssamenwerking brachten de afgelopen week met een Nederlandse handelsmissie een bezoek aan Egypte. Foto C. Hulsman

„Egypte zit met Ain Sukhna op een goudmijn”, vindt staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken. De strategische ligging van het Suezkanaal is daarvoor verantwoordelijk. „Hier klopt mijn zakenhart.”

Het zakelijke klimaat in Egypte is grondig veranderd. Verlaging van belastingtarieven, terugdringing van bureaucratie, verbetering van het bankwezen, privatisering en andere maatregelen helpen de haven Ain Sukhna en vele andere projecten vooruit. De Egyptische ministers Rachid van Handelsbevordering en Mahmud Mohieldin van Investeringen spreken in dit verband van een „witte revolutie.” „Twintig jaar lang is er nauwelijks vooruitgang geweest in het verbeteren van het bestuur, waardoor economische groei en armoedebestrijding te weinig vorderingen hebben gemaakt. Daar komt nu verandering in”, zegt de Nederlands minister Van Ardenne van Ontwikkelingssamenwerking.

Directeur Bosman van Koninklijke Wim Bosman, specialist in logistieke systemen, glom van trots toen de Nederlandse bewindslieden zijn moderne loods -deels gefinancierd door Nederland- openden. Bosman heeft een geavanceerd systeem ontwikkeld waardoor het exact zichtbaar is waar goederen op welk moment tijdens het transport zijn. Hij draagt deze kennis over aan Egyptisch personeel.

De ontwikkeling van Ain Sukhna is erg snel gegaan. De Egyptische autoriteiten lieten in 1996 weten dat ze hun logistieke sector in de regio met havens wilden verbeteren. Ongeveer 25 Nederlandse bedrijven vormden daarop het Nederlandse Transport Platform. De Nederlandse overheid financierde een studie die resulteerde in een verzoek van de Egyptische autoriteiten om de haven van Oost-Port Said aan te leggen. De volgende stap was de haven van Ain Sukhna. Vijf jaar geleden was hier nog vrijwel niets te zien. Nu is er een containeroverslag gerealiseerd en wordt een groot industrieterrein ontwikkeld. Die moeten Ain Sukhna tot de „hub van de regio” maken.

Minister Van Ardenne, voormalig havenwethouder van Rotterdam, noemde Ain Sukhna „het Rotterdam van Egypte. Ain Sukhna volgt het model van Rotterdam door de containerterminal te scheiden van bijvoorbeeld de bulkgoederen. Dat vind je nergens anders ter wereld. Het werkt veel efficiënter.” De haven van Ain Sukhna helpt Egypte aan economische groei en werkgelegenheid, waardoor de economische migratie zal afnemen en de stabiliteit van Egypte wordt bevorderd, volgens staatssecretaris Van Gennip.

Andere Nederlandse bedrijven werken aan een nieuwe terminal voor de luchthaven van de hoofdstad Caïro. De contracten zijn in een vergevorderd stadium. Ruud Hoorweg, leider van de zakelijke delegatie, noemde de reis zeer geslaagd. Het merendeel van de deelnemers aan de handelsmissie is volgens hem tevreden.

Staatssecretaris Van Gennip noemde de ondertekening van een contract voor de training van honderd vrouwen door de International Training Centre for Women bijzonder omdat het maar zelden voorkomt dat tijdens een handelsmissie contracten getekend worden die niet eerst zijn voorbereid.

Minister Rachid kondigde aan een Egyptische handelsmissie naar Nederland te willen voorbereiden. Van Gennip juicht dat zeer toe, maar benadrukte ook de noodzaak van afspraken binnen het kader van de Wereldhandelsorganisatie (WHO). „Egypte is een opkomende markt die enorm kan profiteren van het opruimen van handelsbelemmeringen binnen de eigen regio.” Egypte wil met de ontwikkeling van zijn logistieke capaciteit, met havens zoals die van Ain Sukhna, de toegangspoort tot de markten in de eigen regio worden. Daarbij is het van groot belang dat handelsbarrières worden weggenomen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer