ANWB wil vaart achter schonere dieselauto
De ANWB dringt er bij de Europese Commissie op aan vaart te maken met schonere dieselmotoren voor personenwagens. De organisatie wil dat de nieuwe normen snel duidelijk worden.
Nieuwe types dieselauto’s die na 2010 op de weg komen zouden dan nog amper roetdeeltjes mogen uitstoten van de ANWB: hoogstens 2,5 milligram per kilometer. Dat is half zoveel als de norm waar de Europese Commissie aan denkt.
De ANWB zegt dat onderzoek heeft uitgewezen dat een plafond van 2,5 milligram haalbaar is. De organisatie meldde dit dinsdag bij een Brussels symposium over schonere dieselmotoren.
Roet is een van de grootste problemen bij luchtvervuiling. Dit fijn stof komt vooral uit het wegverkeer. Veel drukke steden overschrijden geregeld de Europese normen voor roet.
De normen die de ANWB en Europese Commissie voor ogen hebben, stuiten echter op twijfels bij de vereniging van Europese autobouwers ACEA. „De meetapparatuur voor dit soort kleine hoeveelheden roet is helemaal niet precies genoeg", waarschuwde Carlo Cucchi, directeur emissies bij de ACEA bij het symposium. „Je zult allerlei wisselende metingen krijgen bij dezelfde motor."
De Europese Commissie betrekt de standpunten in een komend voorstel voor de motoren van dieselauto’s. De normen worden geregeld verscherpt. Het voorstel waar Brussel nu aan werkt, betreft de euro–5. Voor zeer fijne roetdeeltjes zijn nog geen eisen te verwachten. De motoren moeten wel flink minder stikstofdioxide (NOx) uitstoten.
Europarlementariër Dorette Corbey (PvdA) zegt de roetnorm zo scherp mogelijk te willen leggen. „Als 2,5 milligram technisch nu al mogelijk is, zal ik inzetten op 2 milligram", aldus Corbey. Ze vindt dat het effect pas traag merkbaar wordt. „Deze eis gaat gelden voor nieuwe types van na 2010: daar zie je dus pas rond 2020 iets van op de weg. Ik wil dat EU–landen zelf strengere eisen mogen stellen."
CDA–europarlementariër Corien Wortmann laat weten een norm van 2,5 milligram te willen vastleggen als dat technisch haalbaar is.