Binnenland

Noord/Zuidlijn blijft financieel ingewikkeld

Het blijft puzzelen met de financiën van de Noord/Zuidlijn. Uit een nieuwe financiële prognose blijkt dat de kosten op een aantal punten aanzienlijk hoger zijn dan geraamd en dat de aanleg uiteindelijk langer op zich laat wachten dan gepland.

ANP
24 March 2005 21:13Gewijzigd op 14 November 2020 02:22

Doordat de gemeente echter ook een aantal meevallers heeft geïncasseerd, bleef een onaangename verrassing zoals vorig jaar uit. Toen bleek dat de metrolijn 92 miljoen euro extra ging kosten.Verantwoordelijk wethouder Van der Horst presenteerde donderdag de tweede Rapportage Financiële Prognose tot 2012. Zoals het er nu uitziet, vindt de definitieve oplevering van de Noord/Zuidlijn in december 2011 plaats. Vorig jaar schoof de gemeente deze datum zeven maanden door naar oktober van dat jaar.

De vertraging is vooral te wijten aan strubbelingen bij het Centraal Station, door een conflict met de aannemer over techniek, planning en geld. „Dat is het allermoeilijkste struikelpunt. Het CS verwerkt 240.000 reizigers per dag, dat moet blijven doorlopen. De onderhandelingen met de aannemer gaan niet goed, maar het moet goed komen. Hij moet ook een imago hoog houden.”

Van der Horst zei geen extra geld nodig te hebben, omdat de mee- en tegenvallers elkaar in evenwicht houden. De totale kosten van de Noord/Zuidlijn blijven vooralsnog staan op circa 1,6 miljard euro. Het Rijk neemt daarvan 1,46 miljard voor zijn rekening, de rest is voor de gemeente.

Volgens de prognose steekt de gemeente 24 miljoen euro extra in de zogeheten VAT-kosten, voor voorbereiding, advies en toezicht. Dat is nodig om de kosten van het project te beheersen. De grondafvoerkosten stegen met 8 miljoen. De gemeente hield vorig jaar rekening met 70 miljoen extra voor deze post, zodat het uiteindelijk nog meeviel.

De aanbestedingskosten blijken de grootste meevaller te zijn. Die dalen met 36 miljoen euro. Ook verwacht de wethouder dat de parkeergarages aan het Rokin en de Vijzelgracht veel geld zullen opleveren. Tot nu toe stonden die ingeboekt als bouwkosten, maar ze gaan nu de vrije markt op. De waarde wordt geschat op 26 miljoen euro.

Volgens Van der Horst zijn de eerste drie jaren, waarin de stations worden gebouwd, het moeilijkst. „Dan is de bouw voor het publiek zichtbaar en is de overlast het grootst. Aan het eind van dit jaar gaan de stadsdelen al praten over de inrichting van de openbare ruimte en een jaar later wordt het dak geplaatst op de stations. In 2007 beginnen we met boren bij het Damrak, maar daar merken de mensen niet zoveel van.”

Toch is het project volgens de wethouder in een rustiger vaarwater gekomen. De juridische procedures verlopen soepeler en het werk gaat ook steeds beter. Door het waarschuwingssysteem voor eventuele verzakkingen werden de problemen bij de Vijzelgracht tijdig ontdekt. Van der Horst blijft erbij dat de aanleg van de Noord/Zuidlijn het ingewikkeldste project van Europa is. „Vliegen naar de maan is nog makkelijker.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer