Heineken de boer op met moslimbier
Heineken wil met zijn alcoholvrij biertje voor moslims, Fayrouz, de wereldmarkt op. Deze zomer is het te koop in Marokko. Daarna volgen waarschijnlijk andere Noord-Afrikaanse landen zoals Tunesië, Algerije en Libië.
Dat heeft Heineken donderdag laten weten. Het moutdrankje heeft een kleine schuimkraag en de smaak van bier, waaraan vruchtenextracten zijn toegevoegd.
Het bier wordt gebrouwen in Egypte. Daar is het drankje volgens Heineken erg populair. Vanuit de brouwerij in Egypte zal het bier geëxporteerd worden naar de verschillende landen.
Heineken nam in 2002 de Egyptische brouwerij Al Ahram Beverages Company over, waar Fayrouz wordt gemaakt voor de binnenlandse markt. Fayrouz is volgens Heineken goedgekeurd door de strengste moskeeën in Caïro.
Afgelopen december liet Heineken weten dat de groeiende groep moslims steeds interessanter wordt en dat het onderzoekt of het commercieel interessant is om westerse moslims te bedienen met het drankje. In totaal telt de wereld circa 1,3 miljard moslims. In Nederland wonen er naar schatting ongeveer 1 miljoen.