Evangelisatie in Servië bemoeilijkt
De Servische predikant Simo Ralevic was graag op de ontmoetingsdag van de stichting Balkanzending aanwezig geweest. In plaats daarvan schreef hij een brief, die zaterdag werd voorgelezen. „Graag zou ik met u willen spreken en de gemeenschap der heiligen beoefenen, maar helaas: het kon niet. Wat hierop te zeggen? Alleen dit: Eben Haëzer. De Heere geeft ons genade om het Woord te prediken en te verspreiden in geschrift en via bandjes.”
Stichting Balkanzending ondersteunt al vele jaren het evangelisatiewerk van ds. Ralevic. Ds. C. L. Onderdelinden, die als voorzitter de landelijke zendingsdag opende, liet weten dat ds. Ralevic en veel van zijn gemeenteleden hebben nog steeds te lijden onder ziekteverschijnselen door straling van verarmd uranium als gevolg van bombardementen. Het blijkt dat vrijuit spreken per telefoon niet mogelijk is vanwege het afluisteren.
Ondanks de moeilijke omstandigheden gaat ds. Ralevic door met het publiceren van boeken. Binnenkort verschijnt het eerste deel met preken over Romeinen 1 en 2, met als titel ”Allen hebben gezondigd”. Vertalingen van Spurgeons boek ”Alles uit genade” en van puriteinen als Watson en Gurnall zijn in voorbereiding.
De Montenegrijn Ralevic, die thans in de Servische stad Arandjelovac woont, zal deze zomer Nederland bezoeken voor een aantal spreekbeurten.
Ds. Onderdelinden bepaalde in zijn inleidend woord de hoorders bij de profetieën van Hoséa. „God is niet de Grote Onbekende of de God van het noodlot, maar God is wel soeverein. Daarom kan Hij zowel spreken als Zich verbergen. God heeft Zich hier teruggetrokken om te zien wat de oordeelsprediking uitwerkt. Als het volk zich schuldig kent, dan komt er terugkeer en kan Gods aangezicht opnieuw oplichten en vrede geven.”
Ds. J. Veenendaal, predikant van de gereformeerde gemeente van Rhenen, hield een toespraak over Zachéüs. Uit het Evangelie blijkt dat het bij Zachéüs alleen uiterlijke nieuwsgierigheid was. Het is niet belangrijk dat Zachéüs Jezus wilde zien, maar omgekeerd. „Als Jezus opziet, dan ziet Hij in Zachéüs, krachtens het eeuwige verbond, een gegevene van de Vader die al van eeuwigheid stond opgeschreven. Zachéüs wordt een voorwerp en onderwerp van opzoekende genade.”
Ds. K. Veldman, predikant van de hersteld hervormde gemeente van Vriezenveen, hield een meditatie over Simon van Cyrene. Zijn meditatie handelde over twee punten: ”Simon die op de weg naar de eeuwige rampzaligheid door God wordt gearresteerd”, en ”Simon die tegen zijn wil het kruis wordt opgelegd”. „Dat kruis wordt echter bij Golgotha door de zalige ruil van hem afgenomen en op Christus gelegd.”
Het is een wonder, zo zei de Vriezenveense predikant, „als de Heere onze weg komt te kruisen. In het leven van Simon was dit kruis niet zomaar wat tegenspoed, maar het betekende voor hem het dragen van de vloek en de doem. Hoewel tegen zijn zin, werd hem het kruis opgelegd. Eigenlijk droeg Jezus niet Zijn eigen kruis, maar dat van de Zijnen. Als we het kruis achter Jezus mogen dragen, zal Hij, net als bij Simon, op de plaats van executie zeggen: Geef Mij je kruis en dan mag jij naar huis. Dit is de zaligheid, namelijk de plaatsvervanging. Dit deed Hij voor een onwillige, dit doet Hij voor vijanden.”
De toespraak van ds. J. Goudriaan tijdens het middaggedeelte ging over 1 Korinthe 10:4: „En de Steenrots was Christus.” De oud gereformeerde predikant uit Ede zei dat Israël ter waarschuwing gebruikt wordt als voorbeeld. Nadat de Israëlieten van de farao werden bevrijd en de benauwende ervaring voor de Rode Zee beleefd hadden, werden ze met de wolk- en vuurkolom door de woestijn geleid op onbegrepen wegen. De steenrots moest geslagen worden om de dorst te lessen. Ook Christus is geslagen voor een schuldig volk om de wateren des heils voort te brengen.
J. H. Koppelman uit Staphorst vertelde een verhaal voor de jeugd en ds. B. Reinders, predikant van de hersteld hervormde gemeente van Harskamp, besloot met een overdenking over Psalm 72 de jaarlijkse zendingsdag.