Spoorwegen in EU krijgen één wijze van signalering
In Brussel hebben Europees commissaris Barrot (Transport), vertegenwoordigers van spoorwegen en het daaraan verbonden bedrijfs-
leven een akkoord ondertekend om de signaalystemen voor treinen in de EU gelijk te schakelen.
Dat moet ertoe leiden dat over tien jaar nog maar één wijze van signalering via computers werkzaam is. Dit zogeheten ERMTS dient vooral goederentreinen efficiënter en meer concurrerend te maken.
De gelijkschakeling of interoperabiliteit staat al sinds eind jaren negentig op de Europese agenda. Barrot zal binnen enkele weken een coördinator aanstellen die moet toezien op een snelle invoering van het ERMTS-systeem op de grote spoorcorridors binnen de Europese Unie.
Volgens Barrot zullen spoorwegmaatschappijen op termijn grote besparingen kunnen doorvoeren omdat zij minder technische managers nodig hebben. Nu heeft de operator van de Thalys-trein tussen Brussel en Parijs bijvoorbeeld extra personeel nodig, omdat op de route zeven verschillende signaalsystemen actief zijn.