EP pleit voor uitstel digitale tachograaf
De invoering van de digitale tachograaf in nieuwe vrachtwagens moet een jaar worden uitgesteld, vindt de verkeerscommissie uit het Europees Parlement. Zij wil verder een langere rusttijd voor chauffeurs alvorens die aan een volgende werkdag beginnen.
De specialisten uit het EP hebben dinsdag over deze zaken gestemd. Later komen beide onderwerpen in de voltallige vergadering aan de orde en daarna buigen de ministers van de EU- lidstaten zich er weer over.
Met behulp van de digitale tachograaf kan de fraude bij de handhaving van de bepalingen ten aanzien van de rijtijden worden teruggedrongen. Het ligt nu in de bedoeling dat het apparaat vanaf augustus 2006 aanwezig is in nieuwe trucks. Tegen 2010 zullen ook oudere vrachtwagens een exemplaar ingebouwd krijgen. De vertraging ontstond doordat veel landen binnen de Unie nog niet klaar zijn met de voorbereiding. Nederland is al wel gereed.
De commissie uit het EP spreekt zich voorts in meerderheid ervoor uit dat truckers na een werkdag pas na minimaal twaalf uur in plaats van elf uur weer de weg op mogen. De ministers wezen eerder die aanpassing van de hand. Zij menen dat chauffeurs niet alerter worden door het extra uur rust, terwijl dat de transportbedrijven met hogere kosten opzadelt. Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) deelt deze visie. „Iemand die elf uur op een parkeerplaats heeft gestaan, heeft geen zin in een twaalfde uur. Voor de veiligheid maakt het niet uit”, aldus een woordvoerder.
De europarlementariërs bepleiten ook een maximum aan de werkweek van de chauffeurs. Ze zetten in op hooguit 56 uur. Tot nu toe geldt als limiet 90 uur in twee weken. TLN vindt de beoogde wijziging een aanslag op de flexibiliteit.