Er zijn tegenwoordig haast meer oplossingen (solutions) dan problemen
De journalistiek heeft ook met kunstmatige intelligentie te maken. Hoe gaan we daarmee om? Welke manieren zijn er om het verantwoord in te zetten? Waar ligt de grens tussen gebruik en misbruik? Over dat soort vragen werd deze week op de redactie van het RD gesproken.
Tijdens de presentatie over het thema viel regelmatig het woord ”AI-oplossing”. Aan de afkorting AI ben ik inmiddels gewend – die staat voor het Engelse ”artificial intelligence”. Het woord ”oplossing” vond ik vreemd klinken. Het werd steeds gebruikt als een synoniem van ”toepassing”. Bijvoorbeeld: „Met deze AI-oplossing kun je automatisch een tekst laten samenvatten.” Het woord ”oplossing” is hier wat mij betreft alleen gerechtvaardigd als er een probleem rondom het samenvatten van teksten zou zijn. Volgens mij is dat er niet.
Toch verraste het taalgebruik me niet helemaal. Wie weleens een advertentie, een website of een bedrijfsbusje ziet, weet dat we tegenwoordig haast meer oplossingen dan problemen hebben.
In de energiesector zijn oplossingen bijvoorbeeld heel populair. Er is zelfs een bedrijf dat Groene Oplossingen heet. De website daagt bezoekers aldus uit: „Ontdek hoe je kosten kunt besparen, comfortabel kunt leven en tegelijkertijd de planeet kunt beschermen met onze duurzame energieoplossingen.” Een collega-organisatie doet de oproep: „Word een leider in de energietransitie met onze innovatieve oplossingen voor energieopslag.” En een bekende bouwmarkt vraagt: „Wil je verduurzamen met kleine isolatieoplossingen?”
Waar komt deze hausse aan oplossingen vandaan?
Ook het transportwereldje blaakt van oplossingen. Iemand van het bedrijf IDS vertelt: „Onze Freight Forwarding en Control Tower oplossingen zijn geschikt voor zowel inbound als outbound en alle modaliteiten.” (Voor mij is dit abracadabra, maar ik ben dan ook een leek op transportgebied.) Minder onbegrijpelijk is de aanbieding van een ander bedrijf in de sector; het heeft „toonaangevende oplossingen voor het managen van voertuigen, chauffeurs en goederen” in de aanbieding.
Waar komt deze hausse aan oplossingen vandaan? Het heeft denk ik te maken met de populariteit van het nadenken over de customer journey van bedrijven. Voor wie niet in de kantoorwereld thuis is: de customer journey is de reis die een potentiële klant maakt totdat hij bij de eindbestemming, de aankoop, is beland. En daarbij is het belangrijk om te bedenken voor welk probleem van de klant jouw bedrijf een oplossing heeft. En met die oplossing (Engels: solution – ook heel populair) ga je de markt op.
Redacteur Chris Klaasse bespreekt een taalkwestie. Reageren? chris@rd.nl