De Broodpiraat bijt in het stof
Marktbakker De Broodpiraat mag zijn marktkramen niet meer in dezelfde kleuren aankleden als Bakkerij ’t Stoepje.
Dat is de uitkomst van een kort geding dat ’t Stoepje had aangespannen tegen de nieuwe concurrent. De voorzieningenrechter in Assen maakte het vonnis donderdag bekend.
Het geding was aangespannen door de Market Food Group uit Spakenburg, die de franchiseketen Bakkerij ’t Stoepje runt. Onder deze naam verkopen marktlieden bakkerswaren, vanuit de bekende geelrode kramen en wagens.
Sinds oktober ondervindt het Spakenburger bedrijf concurrentie van de nieuwe franchiseorganisatie De Broodpiraat uit Bunschoten. De marktleider hekelde destijds al de manier waarop De Broodpiraat te werk ging, door de kleuren en uitstraling van ’t Stoepje te kopiëren. De afgelopen maanden leidde dat al tot enkele rechtszaken. In Leeuwarden was ’t Stoepje nog de verliezende partij.
De marktleider had het geding in Assen aangespannen omdat marktkoopman J. Hemel uit Nieuw-Amsterdam in januari de franchiseovereenkomst met ’t Stoepje onrechtmatig beëindigde. Hemel stapte over naar De Broodpiraat, ging met dezelfde gele kraam op de markt staan en wijzigde alleen de naam.
De rechter bepaalde dat Hemel zijn contract met ’t Stoepje moet uitdienen en dat De Broodpiraat onrechtmatig handelt door de gele kleur met rode elementen en zwarte letters over te nemen. Daarmee doet de nieuwe concurrent afbreuk aan het onderscheidend vermogen van ’t Stoepje, vindt de rechter.
Het Bunschoter bedrijf moet meteen het gebruik van de kleuren staken, op straffe van een dwangsom van 10.000 euro per dag. Dezelfde dwangsom geldt ook voor Hemel als hij zich niet houdt aan het contract met ’t Stoepje.