NedCar: Geen gedwongen ontslagen
De productieverminderingen bij NedCar zullen dit jaar niet leiden tot gedwongen ontslagen. De vakbonden weigerden donderdagmorgen tijdens spoedoverleg met de directie van NedCar te praten over openbreking van de bestaande werkgelegenheidsgarantie, aldus een woordvoerder van vakbond De Unie.
Vermindering van de productie scheept NedCar op met zeker tweehonderd mensen die geen werk meer hebben binnen het bedrijf. Door eerdere productieverminderingen waren er al zo’n 450 medewerkers overbodig, aldus De Unie. Bestuurder B. Keulen van de vakbond noemt het onbegrijpelijk, dat eigenaar Mitsubishi de productiecapaciteit terugschroeft, terwijl de levertijd van de bij NedCar gemaakte Mitsubishi Colt drie maanden bedraagt. Volgens FNV-Bondgenoten reduceert Smart de productie met 28.500 wagens om de voorraad weg te werken.
DaimlerChrysler en Mitsubishi moeten veel meer doen aan het in de markt zetten en de verkoop van de Smarts en de Colt uit Born, vindt Keulen. „Je ziet nergens een Smart rijden en klanten haken af als ze drie maanden op een nieuwe Colt moeten wachten", zegt Keulen. „NedCar kan daar niets aan doen, het probleem ligt in Stuttgart en Tokyo".
De productie bij NedCar is de afgelopen maanden teruggeschroefd van ruim 200.000 naar iets meer dan 140.000 auto’s dit jaar.,Vorige week maandag heeft voorzitter Nishioka van de raad van bestuur van Mitsubishi Motors Corporation MMC NedCar bezocht. „Hij liet zich positief uit over de fabriek en zei toe dat hij zich in NedCar zal verdiepen", aldus een woordvoerster van NedCar donderdag. Ze zei verder dat de directie van de autofabrikant regelmatig overleg voert met MMC en DaimlerChrysler.
NedCar wil samen met de bonden en de OR zoeken naar vervangend werk buiten het bedrijf, laat zij verder weten. Ook denkt het bedrijf aan vrijwillige vertrekregelingen. Het omlaag bijstellen van de productie leidde ertoe dat NedCar het personeel gevraagd heeft voor vrijdag vrijwillig verlof op te nemen. Er wordt dan niet geproduceerd. Ook de eerder geplande verlenging van de ploegendienst van acht naar 8,5 uur wordt uitgesteld, en de snelheid van de lopende band wordt vertraagd.
CNV Metaal en Elektro wil intussen dat minister Brinkhorst van Economische Zaken zich gaat bemoeien met de toenemende problemen in Limburg. Om het banenverlies in Limburg te keren, is actief overheidsbeleid nodig, aldus deze vakbond.