Roomservice in ziekenhuis Nijmegen
Patiënten op enkele afdelingen van het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) in Nijmegen hebben sinds kort een persoonlijke assistent aan hun bed.
De medewerkers van de zogenaamde roomservice houden de kamer netjes, verschonen het bed, verzorgen bloemen en cadeautjes en zorgen voor maaltijden en snacks op de door de patiënt gewenste tijdstippen.
Karin Sanders, interim-hoofd hotelservices van het CWZ, zegt in het personeelsblad van deze maand dat het concept van het Nijmeegse ziekenhuis nieuw is voor Nederland. „Er zijn al veel meer ziekenhuizen waar patiënten hun eigen maaltijden kunnen bestellen of waar op verzoek kamers worden schoongemaakt. Maar het CWZ is het eerste hospitaal dat complete roomservice aan wil bieden.” Als het proefproject op enkele afdelingen slaagt, wil het ziekenhuis op alle afdelingen roomservice gaan aanbieden.
Elke roomservicemedewerker bedient twaalf tot dertien mensen. De patiënten kunnen zelf bepalen of ze willen uitslapen en dus laat ontbijten, of ze tussen de middag warm willen eten of juist in de avond, of ze een snack bij de televisie willen verorberen. „We hopen daardoor meer tevreden patiënten te krijgen”, aldus Sanders.