Kabinet zet in op vrachtwagens die rijdend opladen
Het kabinet zet in op vrachtwagens die kunnen opladen tijdens het rijden. Tot en met 2030 gaat 115 miljoen euro naar deze zogeheten Electric Road Systems (ERS), heeft minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) bekendgemaakt.
ERS werken bijvoorbeeld via bovenleidingen waarop vrachtwagens kunnen aansluiten. Een kilometer rijden zou de accu van een vrachtwagen genoeg moeten opladen om daarna nog eens twee kilometer te rijden, staat in een plan dat Madlener naar de Kamer heeft gestuurd.
In onder meer Duitsland zijn al proeven geweest met bovenleidingen op de snelweg, maar de techniek staat hoe dan ook nog in de kinderschoenen. „ERS werpt nog de nodige vragen op over veiligheid en uitvoerbaarheid”, staat in Madleners plan. Op dit moment loopt al een onderzoek naar een elektrische snelweg tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen, en van Rotterdam naar Venlo.
Het geld komt uit de opbrengst van de vrachtwagenheffing, een heffing per kilometer die andere belastingen grotendeels vervangt. In totaal brengt deze nieuwe belasting van 2026 tot en met 2030 ruim 1,6 miljard euro op, maakte het kabinet deze vrijdag bekend. De aanleg van 180 kilometer aan elektrische snelweg zou zo’n 600 miljoen euro kosten. Het kabinet wil dat bedrijven ook bijdragen.