Economie

Tupperware vraagt faillissement aan na ingestorte verkoop

Het bedrijf Tupperware Brands, bekend van zijn plastic vershoudbakjes en kookaccessoires, heeft faillissement aangevraagd. Het concern, dat ooit furore maakte met de beroemde Tupperware-party’s, kampte al jarenlang met teruglopende verkoopcijfers en toenemende concurrentie, en wist uiteindelijk het tij niet te keren. Het beursgenoteerde bedrijf gaf in 2022 al aan te twijfelen over het voortbestaan van de onderneming door de hoge schulden van de onderneming.

ANP
18 September 2024 07:43Gewijzigd op 18 September 2024 08:44

Tijdens de coronapandemie kende Tupperware nog een opleving, doordat mensen vaker thuis kookten en de vraag naar keukenartikelen toenam. Het bedrijf wist de traditionele huisfeestjes succesvol te vervangen door onlinebijeenkomsten. Maar na de pandemie zakte de verkoop fors in.

Het concern zal de rechtbank in de Verenigde Staten om goedkeuring vragen om een verkoopproces van het bedrijf in gang te zetten en om door te blijven gaan met de activiteiten tijdens de faillissementsprocedure, staat in een verklaring van Tupperware. In Nederland staakte het bedrijf zijn activiteiten al in 2021.

„De financiële positie van het bedrijf is de afgelopen jaren ernstig beïnvloed door de uitdagende macro-economische omstandigheden”, zegt Laurie Goldman, topvrouw bij Tupperware. Volgens haar zijn „alle strategische opties” voor het bedrijf onderzocht.

In juni van dit jaar kondigde het bedrijf al aan zijn enige fabriek in de VS te sluiten en bijna 150 medewerkers te ontslaan. De faillissementsaanvraag, een zogeheten Chapter 11-procedure, volgt op maandenlange onderhandelingen tussen Tupperware en zijn kredietverstrekkers over meer dan 700 miljoen dollar aan leningen. Hoewel de schuldeisers akkoord gingen met een tijdelijke schuldvermindering, bleef de bedrijfsvoering verslechteren.

Tupperware-oprichter Earl Tupper introduceerde in 1946 zijn plastic producten aan het publiek en patenteerde kort daarna de flexibele luchtdichte sluiting. Het merk vond later zijn weg naar talloze huishoudens, vooral dankzij de populaire verkoopfeestjes die werden gehouden in de huiskamers van gezinnen. Een consulent van Tupperware gaf de verkoopdemonstratie. De gastvrouw of -heer nodigde vrienden en buren uit om de producten, zoals de kleurrijke, luchtdichte plastic bakjes, thuis te komen bekijken. Het keukengerei-bedrijf domineerde decennialang de markt voor voedselopbergbakjes.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer