Kerk & religieKroonbede Den Haag

André Flach (SGP): We hebben een veel effectiever middel dan jezelf vastlijmen aan de A12: het gebed

„God is niet dood. Integendeel, Hij is de levende God.” Dit zei André Flach dinsdagavond tijdens de jaarlijkse Kroonbede in Den Haag. „Bid daarom ook in het komende seizoen mee voor de regering, voor het parlement en voor christenpolitici.”

Huig de Koning
11 September 2024 09:44Gewijzigd op 12 September 2024 07:07
Tijdens de Kroonbede in de Waalse Kerk in Den Haag, een week voor Prinsjesdag, werd onder meer gebeden om wijsheid en zegen voor de regering. Een van de sprekers was SGP-politicus André Flach (foto). beeld Dirk Hol
Tijdens de Kroonbede in de Waalse Kerk in Den Haag, een week voor Prinsjesdag, werd onder meer gebeden om wijsheid en zegen voor de regering. Een van de sprekers was SGP-politicus André Flach (foto). beeld Dirk Hol

De Kroonbede had plaats in de Waalse Kerk in Den Haag. De bede is een initiatief van verschillende Haagse kerken en wordt traditioneel in de week voor Prinsjesdag gehouden. Het thema was deze keer ”God is dood?!”. Prof. dr. A. (Arnold) Huijgen, hoogleraar dogmatiek aan de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) in Utrecht, hield een lezing rondom dit thema.

Flach, Tweede Kamerlid voor de SGP, leverde een ”persoonlijke bijdrage” voor de ongeveer vijftig bezoekers. Het gekozen thema is „huiveringwekkend”, gaf hij aan. „Het ontkent namelijk de diepe essentie van het goddelijk Wezen als Bron van alle leven.” Aan de andere kant is het inderdaad zo dat een groot aantal mensen in Nederland niet meer in God gelooft. „Onvoorstelbaar. Het ontkennen van God is net zo ingrijpend als het licht en de warmte van de zon ontkennen.”

„Het ontkennen van God is net zo ingrijpend als het licht en de warmte van de zon ontkennen”” - André Flach, SGP-Kamerlid

SGP-politicus André Flach leverde tijdens de jaarlijkse Kroonbede in Den Haag een ”persoonlijke bijdrage”. beeld Dirk Hol

Flach pleitte voor een politiek die staat in het perspectief van de eeuwigheid. Daarbij noemde hij het boek Openbaring. „De apostel Johannes schrijft over een nieuwe stad die neerdaalt van God uit de hemel. Een stad zonder woningnood, waarin ruimte is voor eenieder die wel in God geloofd heeft.”

Vanuit dit eeuwigheidsperspectief wordt het leven naar Gods wil en geboden iets waardevols. „Niet alleen voor christenen, maar voor alle mensen.”

Het geloof in het bestaan van een eeuwige God zorgt voor ontspanning en relativering, zei Flach. „Geen noodlot bedreigt ons, maar een hemelse Vader beschermt ons.”

Jezelf vastlijmen aan de A12 of vastketenen aan het Rijksmuseum is niet de manier om te laten zien dat je vertrouwen hebt in God, zei het Tweede Kamerlid. „We hebben een veel effectiever middel: het gebed.”

God doet wat Hem behaagt, aldus Flach. „Tegelijkertijd ben je als politicus geroepen om je verantwoordelijkheid te nemen. Bid of wij in ons gedrag en politiek handelen het beeld van Christus mogen vertonen.”

„We hebben een veel effectiever middel dan jezelf vastlijmen aan de A12: het gebed”” - André Flach, SGP-politicus

Toevlucht

Prof. dr. A. (Arnold) Huijgen (r.) hield een overweging rond het thema ”God is dood?!” beeld Dirk Hol

Aan de hand van Psalm 11 hield prof. Huijgen een overweging over ”God is dood?!”. Wat als de fundamenten worden omgestoten? Prof. Huijgen: „Kun je dan alleen maar wegvluchten, zoals de omstanders zeggen tegen de dichter in Psalm 11?”

De psalm spreekt over een rechtvaardige. „Compleet rechtvaardig blijven lukt geen mens.” En al helemaal niet als de fundamenten omver worden gehaald. Een logische reactie is dan vluchten. „Dan richt je je op je eigen kansen.”

Toch vlucht de dichter van Psalm 11 niet, constateerde de hoogleraar. „Ik heb bij de Heere de toevlucht genomen. Niet vechten of vluchten, maar blijven vertrouwen, schuilen bij de eeuwige God.”

Is dat niet hopeloos naïef, vroeg prof. Huijgen zich af. „Daarvoor werd Jezus al versleten, toen Hij niet de revolutie ontketende toen de gelegenheid zich voordeed. Hij ging de weg van vertrouwen.”

Psalm 11 zegt dat de onrechtvaardigen zullen drinken uit de beker die God hun aanreikt. „Juist Jezus dronk de beker van het lijden met het oog op de redding van mensen.”

De oprechte zal Gods gelaat aanschouwen, zei prof. Huijgen. „Dat is het hoogst haalbare voor de rechtvaardige: God in het gezicht zien.”

Oprechtheid is niet altijd waar mensen aan denken bij het politieke bedrijf, merkte hij op. „Bedoeld wordt mens te zijn uit één stuk. De oprechte is degene die zich richt op het gelaat van God. Dat begint bij het gelaat van de ander. De ander is geen nummer; hij is je naaste.”

In een wereld waarin het kil dreigt te worden is het perspectief op de levende God des te meer nodig, aldus prof. Huijgen. „Laten we niet vluchten, maar vertrouwend blijven zoeken naar het goede, tegen het geweld en het onrecht.”

„ Laten we niet vluchten, maar vertrouwend blijven zoeken naar het goede, tegen het geweld en het onrecht”” - Prof. dr. A. Huijgen, hoogleraar dogmatiek PThU

De jaarlijkse Kroonbede in de Waalse Kerk in Den Haag trok ongeveer vijftig belangstellenden. Op de voorgrond ds. P.J. Visser en dr. B.J. Spruyt met zijn vrouw. beeld Dirk Hol

Gebed

Tijdens de Kroonbededienst waren er ook gebeden. Ds. E.J. (Beppie) Wessels-Schuurman, predikante van de Havenkerk in Den Haag, sprak een gebed uit voor de overheid. Ds. L. (Rens) Schalkwijk, voorganger van de Immanuëlgemeente in Den Haag, bad voor land en samenleving. Ds. M. (Maarten) Groen, christelijk gereformeerd predikant te Delft, bad voor de wereld.

Meer over
Beste van RD

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer