Eenvoud bij Philips komt van monteur
Hoewel Philips eenvoud hoog in het vaandel heeft staan, meent het concern dat de aansluiting van de eigen elektronica de technische vaardigheden van sommige consumenten toch te boven gaat.
Wie draadloze Philips-systemen koopt, kan die laten aansluiten door een gespecialiseerde monteur.
De service die het allemaal simpeler moet maken, kost echter wel geld. Voor een consument die producten uit de serie Connected Planet koopt, de draadloze wereld van Philips, begint het met een prijskaartje van 79 euro. Hij kan het natuurlijk ook gratis zelf proberen.
Het elektronicaconcern voert sinds september de slogan ”Sense and Simplicity” (nuttig en eenvoudig). De producten moeten veel kunnen en makkelijk te bedienen zijn. Het bijgeleverde mannetje om de boel aan te sluiten, lijkt daarmee in tegenspraak. Maar dat ontkende A. Bijlsma, directeur van de divisie consumentenelektronica in de Benelux, gisteren bij de presentatie van nieuwe producten in Utrecht.
„Om optimaal gebruik te kunnen maken van de producten is goede installatie een voorwaarde. Veel mensen zien daar tegenop. Iemand die dat voor je doet, kan de laatste drempel wegnemen”, aldus Bijlsma.
De service sluit aan bij die van internetproviders en telecombedrijven. Zij dachten aanvankelijk dat klanten zelf wel hun breedbandinstallaties konden aansluiten, maar dat bleek niet voor iedereen het geval. Ook in die sector deed de gespecialiseerde monteur zijn intrede.
Philips liet donderdag in Utrecht een paar van zijn nieuwe producten zien. Binnenkort komt het Wireless Music Center op de markt. In deze audio-installatie met harddisk kan een hele muziekcollectie (maximaal 750 cd’s) worden opgeslagen. Na het eenmalig laden kan met een afstandsbediening ieder nummer uit de muziekcollectie worden afgespeeld. Op het ’muziekcentrum’ kunnen vijf stations worden aangesloten, die het mogelijk maken om in ieder vertrek van het huis de muziekcollectie te beluisteren.