Consumentenbond: nog steeds prijsmisleiding Prijsvrij en D-reizen
Reisaanbieders Prijsvrij en D-reizen laten in veel gevallen nog steeds misleidende prijzen op hun websites zien, stelt de Consumentenbond na een steekproef. „Het is jammer dat nog steeds niet alle reisaanbieders hun zaakjes op orde hebben”, zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond. „Daarover hebben we klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie en een melding gedaan bij de Autoriteit Consument & Markt.”
De Consumentenbond controleerde dertig willekeurige aanbiedingen van Prijsvrij en D-reizen en stelt dat de prijs bij 27 van die aanbiedingen hoger of lager uitviel. Van de tien grote reisaanbieders in Nederland zijn Prijsvrij en D-reizen daarmee de enige die nog beterschap moeten tonen, volgens de Consumentenbond. De andere acht grote reisaanbieders hebben na een eerder onderzoek van de bond hun prijsbeleid al aangepast.
Zo lieten KLM Holidays, Transavia Holiday en TUI eerder verplichte boekingskosten buiten hun aanbiedingsprijzen, terwijl die er nu wel in worden opgenomen. Ook Expedia is inmiddels gestopt met deals laten zien waarvan de prijs nooit klopte en The Travel Club is helemaal gestopt met het online adverteren van prijzen.
Ondanks verbetering bij veel aanbieders, ziet de Consumentenbond dat de aanbiedingsprijs bij een handvol aanbieders nog steeds verandert tijdens het boeken van een reis. „Dat blijft een hardnekkig probleem”, zegt Sandra Molenaar. Daarvoor legde de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vorige maand nog dwangsommen op aan drie aanbieders.
Prijsvrij laat weten later te reageren op het onderzoek van de Consumentenbond.