EconomieDe Zaak

Buitenverblijven en veranda’s vanuit de Hoeksche Waard

De leefomgeving nabij het huis zo fijn mogelijk inrichten. Vanuit die visie maakt YARD Outdoor in Strijen houten buitenverblijven en aluminium veranda’s in allerlei varianten; als maatwerk vooral.

Arie de Rooij
14 June 2024 09:39Gewijzigd op 6 September 2024 15:45
Directeur Johan de Jong van YARD Outdoor in Strijen: „Wij leveren vooral maatwerk, helemaal aangepast aan de specifieke wensen van de koper.” beeld RD, Anton Dommerholt
Directeur Johan de Jong van YARD Outdoor in Strijen: „Wij leveren vooral maatwerk, helemaal aangepast aan de specifieke wensen van de koper.” beeld RD, Anton Dommerholt

Het is een jonge onderneming. Ze ontstond vier jaar geleden. „We hebben hier een computer neergezet en zijn vanaf nul begonnen”, vertelt directeur Johan de Jong (50). Het was niet zijn eigen initiatief, hij werd gevraagd om de kar te trekken. „Het kwam op mijn pad. Een heel avontuur, dat zeker. Maar ik hou van uitdagingen, van nieuwe dingen. Ik vind techniek leuk, had ervaring met het opzetten van productie en voelde enthousiasme voor de beoogde producten. En ik heb het natuurlijk niet alleen gedaan, al snel traden er collega’s in dienst.” Het bedrijf vestigde zich in een bestaand groot pand in het buitengebied van Strijen, in de Hoeksche Waard. „Een prachtige locatie, volop ruimte en dicht bij uitvalswegen.”

Corona

De start vond plaats in coronatijd. Dat betekende in dit verband een steuntje in de rug. Veel mensen besloten, omdat er weinig mogelijkheden waren voor vakantie en uitgaan, hun geld te investeren in huis en tuin. Wel was er sprake van knelpunten in de aanvoerlijnen. De Jong: „Onze plannen dateerden overigens al van voor de pandemie.”

Een buitenverblijf van YARD Outdoor in Strijen. beeld RD, Anton Dommerholt

Er volgde een snelle groei. Vandaag de dag telt YARD Outdoor tien medewerkers. Het bedrijf, volledig gericht op het buitenleven, is fabrikant met twee specialismen: houten buitenverblijven en aluminium terrasoverkappingen ofwel veranda’s, alles bedoeld als verlengstuk van het woongenot in huis. Beide basismaterialen worden ingekocht. De houtsoort is douglas, „met een warme uitstraling en duurzaam”. Het aluminium is deels gemaakt uit gerecycled materiaal en is in kleur gecoat.

„We hebben standaard modellenlijnen van basis tot luxe en van klassiek tot een moderne, strakke uitstraling. Meer dan 80 procent van de afzet betreft maatwerk, helemaal aangepast aan de specifieke wensen van de koper. Daarin ligt onze kracht, daar gaan we heel ver in, zodat elke klant maximaal kan genieten van het buitenleven.”

Dealers

YARD Outdoor verkoopt niet rechtstreeks aan de consument en heeft daarom geen showroom. De Jong: „Wij leveren uitsluitend aan onze dealers, zo’n dertig in heel Nederland en in België.” Tot deze groep behoren winkels, hoveniers, aannemers en gespecialiseerde zzp’ers. „Ons doel is om via dat netwerk landelijk te opereren. Het zijn onze partners, onze ambassadeurs.”

Zij stellen samen met de klant en met behulp van een zogenoemde configurator, een online 3D-programma, het gewenste product tot in detail samen en plaatsen de order vervolgens bij YARD Outdoor. Daar maken de werknemers aan de hand van de definitieve tekening alle onderdelen op maat, vullen die aan met deuren, ramen, eventueel beglazing en verdere benodigdheden uit het assortiment. Uiteindelijk brengt een vrachtwagen het geheel als een compleet bouwpakket naar de consument. De dealer zorgt voor de montage.

„Het kan heel luxe, maar dat hoeft niet; ook voor de kleine beurs zijn we er” - Johan de Jong, directeur van YARD Outdoor

Buitenverblijven en veranda’s lijken vooral bestemd voor degenen met een dikke portemonnee. „Nee, toch niet”, volgens De Jong. „Het kan heel luxe, maar dat hoeft niet. Ook voor de kleine beurs zijn we er. Een basisveranda heb je al voor minder dan 1500 euro. Je kunt echter ook terecht voor een aankoop van pakweg 30.000 euro. Sommige mensen beginnen met een basispakket en breiden later uit.”

Onderscheiden

Over de markt: „Die wordt moeilijker. Er komen steeds meer aanbieders. Tijdens corona konden de dealers de producten gemakkelijk wegzetten, maar nu is het af en toe weer een beetje knokken. Niet verkeerd, want dan kun je het verschil maken. Je moet je in ieder geval goed onderscheiden en dat doen wij vooral door het maatwerk dat we leveren. Een tevreden klant, dat is onze eerste focus. Voor de toekomst richten we ons op een gezonde groei. Daarom zijn we volop bezig met verdere versterking van het dealernetwerk. Er is nog genoeg mogelijk.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer