Kamer twijfelt aan financiering Zuidas
Een meerderheid van de Tweede Kamer, bestaande uit CDA en PvdA, is niet bereid in te stemmen met de plannen voor de Zuidas in Amsterdam. De financiering van het prestigieuze project, waarbij wegen en spoorlijnen ondergronds komen en kantoren en woningen daarboven, roept te veel vragen op.
Bij CDA’er Van Hijum zijn de alarmbellen gaan rinkelen bij het nieuws dat Verkeer en Waterstaat flink meer bijdraagt, minstens 385 miljoen euro in plaats van de oorspronkelijk voorziene 265 miljoen. De totale rijksbijdrage komt uit op 490 miljoen, terwijl het project 2 miljard kost. „Dat is niet niks.”
Van Hijum wil dat de Kamer de vinger aan de pols houdt. De Zuidas moet daarom gezien worden als een groot project, zodat de Kamer moet worden geïnformeerd over de voortgang en de risico’s.
Het CDA-kamerlid is des te meer bezorgd doordat andere verkeersprojecten ervoor moeten wijken. Verkeersminister Peijs meldt een „beperkte herschikking.”
„Zo ging het bij de hogesnelheidslijn-zuid en de Betuwelijn ook”, aldus Van Hijum. Die spoorprojecten liepen wat de kosten betreft volledig uit de hand.
PvdA-collega Duivesteijn, hoe fantastisch hij deze binnenstedelijke vernieuwing ook vindt, is zeer kritisch, omdat particulieren „op minimale basis” meedoen. De ontginning van de locatie komt voor rekening van de overheid. In de NV Zuidas, waarin de bouw en de risico’s worden ondergebracht, krijgen particulieren vreemd genoeg een meerderheid van 51 procent, meent Duivesteijn.
Minister Dekker (VROM) presenteerde woensdag de plannen, die lange tijd onzeker leken vanwege een gat van 700 miljoen euro. Door inschakeling van oud-minister Brinkman, voorzitter van Bouwend Nederland, kon de vlag uit. Naast Verkeer en Waterstaat dragen VROM, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam en marktpartijen bij.