Nederlanders op web trots op afkomst
Nationale trots bestaat. Nederlanders maken er op internet geen geheim van waar ze vandaan komen. Er zijn inmiddels 1,3 miljoen websites met de extensie .nl.
Niet alleen overheid en instellingen, maar ook bedrijven en consumenten kiezen hiervoor. Slechts eenderde van de Nederlanders met een website kiest voor een alternatief zoals .com of .org.
De cijfers werden donderdag bekendgemaakt toen minister Brinkhorst van Economische Zaken een intentieverklaring ondertekende met de Stichting Internet Domein Registratie Nederland. In andere landen wordt veel minder vaak gekozen voor de nationale extensie.
Voor Brinkhorst is .nl niets minder dan een „publiek belang.” Hij wil dat belang veiligstellen door samenwerking met een private organisatie. Daarmee geeft hij een „signaal” af aan de WSIS (World Summit of Information Society), die in november bijeenkomt in Tunis. Brinkhorst wil ermee aangeven dat hij geen behoefte heeft aan internationale afspraken over domeinnamen, maar die wil beperken tot beveiliging van informatie en spam of wel ongewenste reclame in e-mail.