Economie

Kamer: Regels stellen aan hypotheekadvies

Aanbieders van complexe financiële producten zoals hypotheken en levensverzekeringen moeten hun klanten meer zicht bieden op de totale kosten die ermee gemoeid zijn. De Tweede Kamer en minister Zalm van Financiën zijn het daar woensdag over eens geworden.

Redactie politiek
24 February 2005 09:32Gewijzigd op 14 November 2020 02:16

Zalm gaat nu werken aan het opstellen van wettelijke regels. Over de precieze invulling daarvan zal hij in overleg treden met de financiële sector. Doel van de regels is te voorkomen dat tussenpersonen hun klanten niet de beste adviezen geven, omdat ze voor bepaalde producten een hogere provisie opstrijken dan voor andere.

Buiten de financiële sector treedt Zalm in overleg met de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis (VEH). Zij willen erop toezien dat de regels bij klanten daadwerkelijk leiden tot meer inzicht in de advies- en verkoopkosten. VEH en de Consumentenbond zijn bij voorbaat niet al te positief over de bereidwilligheid bij de financiële sector.

Het grote twistpunt is of klanten ook inzicht krijgen in de hoogte van de provisies die tussenpersonen bij de door hen verkochte producten krijgen. De brancheorganisaties uit de financiële sector pleiten voor een aanpak waarbij duidelijk wordt welk deel van de inleg bij de tussenpersoon en het bedrijf achter een financieel product blijft kleven en welk bedrag daadwerkelijk wordt geïnvesteerd.

De VEH verwijt de financiële sector dat die alles in het werk stelt om de provisies geheim te houden. „De provisies zijn al lange tijd een heikel punt. En elke keer als puntje bij paaltje komt, gaat de sector dwarsliggen”, zegt een woordvoerder. „Daardoor blijft het onzichtbaar wat een adviseur voor zijn werk krijgt.”

De Consumentenbond meent dat de adviseurs kennelijk „heel veel te verbergen” hebben. In een open brief heeft de bond woendag de brancheorganisaties NVA en NBVA ertoe opgeroepen kwalificaties zoals ”onafhankelijk” en ”objectief” van hun websites te verwijderen. Als ze dat niet snel doen, wil de Consumentenbond aan de Reclame Code Commissie de vraag voorleggen of dergelijke beweringen misleidend zijn.

Over de vermindering van de zogenoemde afsluitprovisies zijn de betrokken partijen het op grote lijnen wel eens. De algemeen gedeelde mening is dat afsluitprovisies vervangen moeten worden door doorlopende provisies.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer