Boeren en tuinders tonen ‘toegevoegde waarde’ op 2600 spandoeken
Ruim 2600 boeren en tuinders hangen spandoeken op om te laten zien wat hun toegevoegde waarde is voor de maatschappij. Het gaat volgens belangenvereniging LTO Noord om de grootste publiekscampagne ooit in de agrarische sector. Als aftrap van de campagne ‘Voor ons allemaal’ reiken boeren en tuinders dinsdag spandoeken uit aan gedeputeerden in de negen ‘noordelijke’ provincies waarin LTO Noord actief is.
„Boeren en tuinders beleven onzekere tijden”, zegt voorzitter Dirk Bruins van LTO Noord. „Dat is enorm pijnlijk. Vaak laten we deze pijn ook zien. Dit keer kiezen wij heel bewust voor een positieve campagne. Het gaat niet over de problemen waar wij mee te maken hebben, maar we laten nu juist zien wat wij ondanks al deze problemen nog steeds betekenen voor Nederland. Of het nu gaat om verse melk, lekkere patat of gezonde aardbeien. Dat komt allemaal van boeren en tuinders.”
De belangenorganisatie heeft 21 verschillende spandoeken laten maken. Boeren, tuinders en telers prijzen hierop hun producten aan. De spandoeken komen te hangen op en om boerderijen en kassen in Friesland, Groningen, Drenthe, Flevoland, Overijssel, Noord-Holland, Overijssel, Utrecht en Zuid-Holland. „We gaan met deze campagne terug naar de kern: waarom zijn de boeren en tuinders er? Niet voor zichzelf, maar voor ons allemaal”, aldus een woordvoerder van LTO Noord. „Dankzij hen kunnen we onder meer drie keer per dag of vaker eten. We willen laten zien wat boeren en tuinders bijdragen aan de samenleving.”