ING staat medewerkers toe Fries te praten met Friese klanten
Friestalige medewerkers van ING mogen nu ook Fries praten met klanten, als de klant dat wil, zeggen ING en de Friese gedeputeerde Eke Folkerts (Taal). Eerder dit jaar was er verontwaardiging in Friesland en binnen de Friese politiek over het beleid van de bank dat medewerkers geen Fries mochten praten met klanten.
Folkerts is blij dat de bank na „een goed gesprek” het beleid aanpast. „Wij hebben in het gesprek uitgelegd wat de status van het Fries is en wat de taal betekent. Dat is nu een van de redenen dat ze het beleid aanpassen.” Volgens Folkerts stoorden Friese klanten zich eraan dat ze geen Fries mochten praten met Friestalige medewerkers. „Het is netjes dat ze het aanpassen.”
„We hebben geluisterd naar de feedback van onze Friese klanten en begrijpen de reacties. Graag wil ING haar menselijke kant laat zien en respect tonen voor de tweede rijkstaal in Nederland, het Fries”, zegt een woordvoerder van de bank. De woordvoerder benadrukt dat dit niet betekent dat Friese klanten altijd Fries kunnen spreken aan de telefoon, omdat niet alle medewerkers Fries spreken.
ING heeft een groot kantoor in Leeuwarden, waar ook veel Friestalige mensen werken. Voorheen kon het zo zijn dat een klant die Fries als eerste taal heeft, belde met een medewerker wiens eerste taal ook Fries is, maar dat de medewerker dan toch Nederlands moest spreken.
De voornaamste reden dat Fries spreken eerder niet mogelijk was, is dat de gesprekken teruggeluisterd en beoordeeld moeten kunnen worden en dat niet alle beoordelaars Fries spreken. Nu is afgesproken dat degenen die wel Fries spreken, de Friese gesprekken gaan beoordelen.