Rechter verbiedt aangekondigde staking in busvervoer Twente
De rechter heeft de voor komende maandag aangekondigde staking in het busvervoer in de regio Twente verboden. Dat betekent dat de bussen in steden als Almelo, Enschede, Hengelo en Oldenzaal op 6 mei toch gewoon rijden. Vervoersbedrijf Arriva had een kort geding aangespannen om de staking, die was aangekondigd door vakbond FNV, te voorkomen.
Beide partijen verschenen vrijdag aan het einde van de middag voor de kantonrechter in Utrecht. Na behandeling van de zaak gaf de rechter Arriva en FNV nog de mogelijkheid om er onderling uit te komen, in een gesprek achter gesloten deuren. Al snel bleek dat niet te lukken. Enkele uren later deed de kantonrechter uitspraak. De uitwerking van het vonnis komt pas volgende week.
„We zijn hier natuurlijk blij mee”, aldus een woordvoerster van Arriva, dat dagelijks ongeveer 30.000 mensen vervoert in deze regio. „Een staking zou niemand helpen, zeker de reizigers niet.” Vakbondsbestuurder Marijn van der Gaag van FNV zegt „zeer teleurgesteld” te zijn dat de staking is verboden. „Dit betekent dat werknemers van Arriva niet onder hun zware roosters vandaan komen. We hebben Arriva al van alles horen roepen over wanneer de nieuwe roosters komen, maar daar is geen enkele garantie op. Ze kunnen het maar blijven uitstellen.”
De buschauffeurs wilden staken uit onvrede over de hoge werkdruk en het uitblijven van de beloofde aanpassingen in hun roosters. Het conflict speelt al maanden, eigenlijk al sinds Arriva eind vorig jaar het openbaar vervoer in Twente overnam van Keolis. De buschauffeurs zouden een kleine twee maanden geleden het werk al neerleggen. Toen werd een staking op het laatste moment afgeblazen door FNV, nadat Arriva afspraken had gemaakt over maatregelen die de werkdruk moeten verlichten.
Het streven was om de nieuwe roosters met langere pauzes eind april klaar te hebben, maar volgens Arriva bleek dat niet haalbaar. Het bedrijf slaagde er wel in de afspraken te verwerken in een rooster voor de meivakantie. Ook voor de zomer zijn de aangepaste dienstenpakketten vrijwel rond. Voor de tussenliggende periode, die volgens Arriva kan worden teruggebracht naar maximaal vijf weken als het al eerder volgens de vakantiedienstregeling mag rijden, lukt dat niet.
FNV vindt dat Arriva daarmee de afspraken schaadt en wilde daarom komende maandag staken. „Een staking is een uiterst middel, maar praten heeft geen zin meer”, zei Van der Gaag eerder deze week.