„Zonder dat iemand het wist, leefden de Papoea’s al in de verwachting dat de waarheid naar hen toe zou komen”
Wekelijkse blik op de kerkelijke bladen en blogs, aangevuld met citaten uit de kerkelijke wereld.
„Hoe zal het Evangelie bij onbereikte volken komen? Onze eigen geschiedenis laat zien hoe dat kan gaan. Volgens de overlevering is Sint Servaas de eerste bisschop in de Lage Landen. In de vierde eeuw trekt hij naar de omgeving van Maastricht. Aan de overkant van de Rijn blijven heidense volken gevangen in geestelijke duisternis. (…) In het jaar 690 komt Willibrord aan land bij Katwijk aan Zee. Vier eeuwen na de komst van Sint Servaas in Limburg is Noord-Nederland bereikt. Vanuit Engeland.
In de geschiedenis van Zending Gereformeerde Gemeenten blijkt dat de komst van het Evangelie soms al is voorbereid onder een bepaald volk. In 1963 kwam ds. G. Kuijt terecht bij het Yali-volk in het toenmalige Irian Jaya. Zonder dat iemand in Nederland het wist, leefden de Yali’s al in de verwachting dat iemand met de waarheid naar hen toe zou komen. Een vergelijkbare situatie deed zich voor onder de Mogofin in Guinee. Een vooraanstaande imam had over een blanke familie gedroomd. Toen hij zendeling Johan Commelin ontmoette, wist hij dat die naar Garama moest komen. Ook in Albanië viel zendingswerk in 1994 in vruchtbare aarde. Flessenpost uit Griekenland had tijdens de communistische periode de weg voor het Evangelie gebaand. Zo heeft God soms al gewerkt onder een volk waar voor het eerst zendelingen arriveren. (…)
De openbaring van het Evangelie gaat naar Gods welbehagen. Bij sommige volken is het al eeuwen geleden gebeurd, andere leven nog in animisme en heidendom. De situatie op Papoea laat zien hoe dat in de praktijk kan uitpakken. Omstreeks 1880 bereikten zendelingen de kust van hun eiland. Pas tientallen jaren later kwam door het werk van ZGG het Evangelie ook bij de Yali-, Mek- en Unastam. Al die tijd leefden Papoea’s in het binnenland voort in de duisternis, zonder God en Christus. De Dordtse vaderen vonden deze praktijk misschien net zo moeilijk als de zusterkerk op Papoea en als wij in Nederland. Ze sluiten paragraaf 7 van hoofdstuk 3-4 van de Dordtse Leerregels af met het advies om Gods leiding niet te onderzoeken, maar te aanbidden. (…)
Johannes heeft uit alle volken, natiën en talen mensen zien staan voor de troon van het Lam. Onder welke volken is de Heere nu bezig de komst van het Evangelie voor te bereiden?”
Hanneke van Eckeveld en Jan-Kees Kooijman schrijven in Paulus, blad van Zending Gereformeerde Gemeenten (ZGG), over de zoektocht naar een nieuw zendingsveld.