Niet-Europese merken kunnen een voorbeeld nemen aan het rijgedrag van de BMW i5
De eerste golf van enthousiasme over elektrisch rijden schijnt op dit moment voorbij te zijn. Ook autofabrikanten lijken erover te twijfelen of elektrische modellen de enige oplossing voor de toekomstige mobiliteit zijn. Kijk naar BMW, die de nieuwe 5-serie recent lanceerde met een keur aan verbrandingsmotoren – naast een volledig elektrische versie, de i5.
De i5 beschikt over een 340 pk sterke elektromotor met een fors koppel van 430 Nm. De zakelijke sedan en de hiervan afgeleide Touring –stationwagon– presteren dus vlot. De voeding komt uit een 84,4 kWh-batterij die in de normale praktijk zorgt voor een actieradius van 450 tot 480 kilometer. Er zijn concurrenten die dat royaal beter doen.
Het rijgevoel past helemaal bij een BMW. Het onderstel biedt een verantwoorde mix van comfort en sportiviteit. Natuurlijk zijn via de boordelektronica tal van instellingen te kiezen om het rijgedrag naar de eigen smaak aan te passen.
Het interieur is ruim van opzet, zodat ook op de achterbank het ware limousinegevoel heerst. Materiaalkeuze en de afwerking sluiten helemaal aan bij de hoge verwachtingen die men van een BMW heeft. Ook aan de buitenkant heeft beschaving de overhand. De zogenaamde nieren hebben een relatief bescheiden formaat.
Waar waarschuwende elektronica tegenwoordig vooral bestuurders op hun zenuwen werkt, vormt de i5 een positieve uitzondering. Met één druk op een knop op het stuurwiel wordt naar wens de signalering van het overschrijden van de snelheid uitgeschakeld. Mocht de auto daarna nog waarschuwen, dan doet een signaal er daadwerkelijk toe. Het instrumentarium is volgens goed modern gebruik volledig digitaal uitgevoerd en natuurlijk projecteert BMW de belangrijkste informatie ook op de voorruit. Het totale gedrag van deze i5 is comfortabel, plezierig en van grote klasse. Daar mogen met name niet-Europese merken een voorbeeld aan nemen.