Economie

ACNielsen wil omzetcijfers Dirk weten

Marktonderzoeksbureau ACNielsen heeft uitzendkrachten ingehuurd om uit te vissen hoe hoog de omzet van supermarktketen Dirk van den Broek is. Vorige week vroegen medewerkers van het onderzoeksbureau aan klanten bij de uitgang van Dirk-winkels, hoeveel ze hebben uitgegeven.

ANP
22 February 2005 16:50Gewijzigd op 14 November 2020 02:15

Dirk van den Broek jr. van de gelijknamige winkels reageerde dinsdag niet geschokt. „Ik wist niet dat ACNielsen hiermee bezig was. Wij doen zelf nooit mee aan dergelijke onderzoeken. Daarom proberen ze waarschijnlijk op een andere manier aan gegevens te komen. We zijn wel vereerd dat we bij zo’n grote organisatie in de belangstelling staan".

ACNielsen krijgt van de meeste supermarktketens in Nederland alle gegevens over de omzet en hoeveelheid geld die consumenten uitgeven. Niet alle supermarkten doen daaraan echter mee. Buiten Dirk van den Broek geldt dat ook voor voor de discountketens Aldi en Lidl. Aan de hand van die cijfers worden marktaandelen berekend. Maar ook kan het onderzoeksbureau berekenen hoeveel pakken chips er in Nederland over de toonbank gaan.

Van den Broek jr. is weinig onder de indruk van de actie van ACNielsen. „Er zitten nogal verschillen in de rekenmethodes van de verschillende bureaus. Volgens GfK hebben we een marktaandeel van 8 procent en ACNielsen schat het op 3,5 procent. We zijn slechts een regionale speler".

Bij ACNielsen zelf wordt er geheimzinnig gedaan. Een woordvoerster bevestigt dat er een onderzoek gehouden wordt, maar details kon ze dinsdagmiddag niet geven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer