Ophef over wietblaadje Transavia
Transavia krijgt van verschillende kanten kritiek op een reclamecampagne in Spanje, waarin de luchtvaartmaatschappij een link legt tussen softdrugs en Amsterdam.
Met plaatjes van tulpen, klompen, molens, Vincent van Gogh én een wietblaadje promoot Transavia op dit moment in Barcelona de bestemming Amsterdam. Opschudding is ontstaan over de reclame van de KLM-dochter op bussen en abri’s waarin Amsterdam wordt aangeprezen met het gewraakte wietblaadje.
Vanuit Amsterdam en vanuit de Tweede Kamer wordt kritisch gereageerd op Transavia. Wethouder Huffnagel (Economische Zaken) noemt de actie „uiterst ongelukkig” en hoopt dat het luchtvaartbedrijf er snel een punt achter zet. „We hebben hierover contact gehad met Transavia. Ze hebben beloofd er nog eens naar te kijken.”
Ook KLM zou niet gecharmeerd zijn van de reclame-uitingen van Transavia. De dochteronderneming heeft officieel echter de handen vrij om zich op zijn eigen wijze te promoten.
Transavia begrijpt de ophef niet helemaal. „Het wietblaadje past in een groter geheel van molens en klompen”, zei commercieel manager van Transavia Willem Hondius vanmorgen. „Het is bovendien een knipoog naar een lopende discussie in Spanje over legalisering van softdrugs. Het is uiteraard nooit onze bedoeling geweest drugstoeristen aan te trekken. Daarvoor moet je een heel andere campagne opzetten.” Transavia past de promotieactie vooralsnog niet aan.
Amsterdam is juist eind vorig jaar een campagne gestart waarin grachten, molens en koeien centraal staan. „Inmiddels weet iedereen nu wel dat Amsterdam drugs heeft. We willen de stad juist eens op een andere manier voor het voetlicht brengen”, aldus een woordvoerder.