Economie

Heineken neemt West–Europese merken onder de loep

Bierbrouwer Heineken gaat de West–Europese merken onder de loep nemen. Het concern wil slechtlopende merken schrappen en met het geld de goedlopende verder ondersteunen. Het gaat hierbij volgens topman Thony Ruys om tachtig tot negentig merken die hij grondig wil bestuderen. „Het wordt geen Unileveroefening (waarbij drievierde van de merken sneuvelde). We willen alleen de investeringen anders verdelen”.

ANP
22 February 2005 10:33Gewijzigd op 14 November 2020 02:15

Om die reden wil het management van de bierbrouwer geen percentage noemen van eventueel te saneren merknamen. „Het wordt geen grote opruiming”, aldus Ruys dinsdag bij de presentatie van het jaarresultaat. „Gezonde lokale en regionale merken krijgen alle ruimte”.

West–Europa was vorig een jaar een probleem voor de onderneming. Door de opkomst van prijsbrekers, een prijzenslag in het supermarktkanaal, een moeizame economie en een barre zomer, bleef het resultaat achter. Naast de merkenoperatie komen er daarom extra bezuinigingen. Vóór eind 2007 wil het in West–Europa de kosten met minimaal 50 miljoen euro per jaar terugdringen.

De bierbrouwer heeft de concernwinst vorig jaar flink zien teruglopen. Door een zwakke dollar en een afwaardering van 190 miljoen euro op de Braziliaanse brouwer Kaiser zakte de nettowinst met 32,7 procent tot 537 miljoen euro. De omzet steeg met 8,1 procent tot ruim 10 miljard euro. De hoeveelheid verkochte liters bier groeide door vooral overnames met 13,8 procent tot 112,6 miljoen hectoliter.

„De cijfers geven de onderliggende gang van zaken niet helemaal goed weer”, zei Ruys. „Als we onder meer het effect van de de wisselkoersen en de afschrijvingen eraf halen, dan hebben we de winst wel zien verbeteren. Ondanks de moeilijke markt hebben we geleverd wat we hadden beloofd”.

Voor het lopende jaar denkt Heineken dat de winstgroei op eigen kracht licht zal zijn. Wisselkoersverschillen en de aankoop van bedrijven kunnen de nettowinst zelfs drukken.

De goedkope dollar zette een rem op de winstgroei in 2004. De Verenigde Staten zijn een belangrijke afzetmarkt voor Heineken. Het totale nadelige valuta–effect bedroeg vorig jaar 99 miljoen euro.

Het bedrijf denkt dat de bieren in het luxe segment verder kunnen groeien. Bij bier is niet alleen het product belangrijk, maar zeker ook de verpakking en de marketing die erachter zit. Daarom spendeert het bedrijf ongeveer 100 miljoen euro extra. Dat geld gaat voor meer dan de helft naar marketing en voor 30 procent is bestemd voor verpakkingen. Het merk Heineken, dat in het buitenland als een zogeheten premiumbier door het leven gaat, was vorig jaar goed voor een afzet van 19,2 miljoen hectoliter, een stijging met 4 procent. De grootste groei werd gerealiseerd in Rusland, Polen, Spanje en Oostenrijk. Met name Rusland is een echte groeimarkt, met een autonome afzetgroei van 19 procent. De groeicijfers in de Verenigde Staten waren lager. Het merk Heineken klom 5 procent en Amstel Light 2 procent. Vooral in de VS moet Heineken opboksen tegen concurrerende luxebiertjes.

Het bierconcern heeft vorig jaar een horecabank opgezet. Heineken wil af van de financiering van cafés en restaurants. Het concern heeft inmiddels voor 40 tot 50 miljoen euro aan leningen overgedragen. Nu heeft het bedrijf nog ongeveer voor 100 miljoen aan leningen in huis. Heineken leent geld aan duizenden uitbaters. „We zijn een brouwer, geen bank”, aldus financieel directeur René Hooft Graafland.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer