ProRail noemt kans op miljoenenboete om hsl-problemen ‘reëel’
ProRail denkt dat er een reële kans is dat de spoorbeheerder een boete krijgt voor ondermaatse prestaties op de hogesnelheidslijn (hsl). In de eerste drie maanden van dit jaar kwam bijna 40 procent van de ritten op dit netwerk voor hogesnelheidstreinen te laat, maakte de organisatie bekend bij de publicatie van haar jaarverslag.
„Het is best reëel dat we een boete krijgen, want we hebben hier harde afspraken over”, zegt financieel topvrouw Mirjam van Velthuizen-Lormans. „Die zou dan 2 miljoen tot 3 miljoen euro zijn.”
ProRail is verantwoordelijk voor het beheer van de spoorinfrastructuur en moet van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met de NS bepaalde prestaties op het vlak van punctualiteit halen. Vooral bij het hsl-netwerk was het verschil met de minimale vereiste voor op tijd rijden groot. Minstens 82,1 procent van de treinen op het hsl-netwerk moet op tijd zijn. „Heel eerlijk, er waren infraproblemen”, zegt Van Velthuizen-Lormans.
ProRail-topman John Voppen mikt op eind 2025 als moment waarop de problemen voorbij moeten zijn, herhaalde hij. Een grote rol spelen problemen met viaducten waarover de hsl gaat. Die waren in de jaren negentig op zo’n manier ontworpen dat ze instabiel kunnen worden als treinen er op hoge snelheid over rijden, legde Voppen uit. Op bepaalde stukken van het spoor geldt daarom een snelheidsbeperking.
Door de viaducten te verstevigen door extra te lassen, hoopt ProRail op dit moment de problemen in te dammen. Met spiegelsystemen houdt de spoorbeheerder ook in de gaten hoe sterk de trillingen zijn. Maar een definitieve oplossing van het probleem is volgens Voppen het belangrijkst. „Het ergste zou zijn dat we overhaast concluderen dat alles is opgelost, en later opnieuw geconfronteerd worden met problemen.”
Vorig jaar presteerden NS en ProRail ook ondermaats op het hsl-netwerk. Toen kwam net geen 74 procent van de treinen op tijd. Naast de snelheidsbeperkingen op de viaducten kwam dit ook doordat de NS een tijd te weinig treinen beschikbaar had. Ook gooiden werkzaamheden bij Rotterdam Centraal en Schiphol eind vorig jaar de dienstregeling vaak in de war.
Op het hoofdrailnet, de belangrijkste delen van het spoor, kwamen de treinen vorig jaar wel vaak genoeg op tijd. Maar het aantal vertragingen nam vergeleken met 2022 wel toe. Eén op de tien treinen had een vertraging van meer dan 5 minuten. Bij 3 procent van de treinen ging het om meer dan 15 minuten vertraging.