Commissie wil uitleg over keuze voor dieseltrein naar Achterhoek
De provincie Gelderland moet beter uitleggen waarom een extra sneltrein tussen Arnhem en de Achterhoek op diesel gaat rijden in plaats van op elektriciteit, schrijft een commissie die adviseert over de plannen. De zogenoemde RegioExpres gaat sowieso een „sterk negatief effect” hebben op de omringende natuur, staat in de rapportage.
De nieuwe verbinding moet reizigers zonder tussenstops van Arnhem naar Doetinchem brengen. Op dit moment rijdt er tussen die stations alleen een stoptrein. Vanaf Doetinchem rijdt de nieuwe trein ook verder als stoptrein naar Winterswijk. De RegioExpres gaat reistijd schelen tussen Arnhem en de Achterhoek, aldus de provincie. Voor de treinverbinding moet onder meer een nieuw spoor worden aangelegd.
De zogenoemde commissie mer (milieueffectrapportage) beoordeelt informatie die de provincie aanlevert over de milieugevolgen van plannen, zoals die voor de RegioExpres. De commissie stelt dat bij de keuze voor dieseltreinen op het traject alleen is gekeken „vanuit financieel oogpunt en de doorlooptijd van de werkzaamheden”. Onduidelijk is in hoeverre ook rekening is gehouden met gevolgen voor de leefomgeving. In de plannen wordt wel geschreven over elektrificatie in de toekomst, maar wanneer dat gaat gebeuren is volgens de commissie niet duidelijk.
Verder moet de provincie extra onderzoek doen naar de negatieve gevolgen van de plannen voor de natuur, evenals naar maatregelen die geluidsoverlast en overlast door trillingen beperken. Pas daarna kan zij verder met de plannen. De provincie meldde eerder dat de trein op zijn vroegst in 2027 kan gaan rijden.
Die planning loopt geen vertraging op door het advies van de commissie mer, aldus een woordvoerster van de provincie. Gelderland zal de extra informatie waar om is gevraagd gaan leveren. „Mondeling is al veel toegelicht en duidelijker geworden, maar de commissie heeft ons aangegeven om dat ook op de schrijven. Dat gaan we doen.”