Winst chocoladegigant Barry Callebaut onder druk door cacaotekort
ZÜRICH (ANP/AFP/ BLOOMBERG/RTR) - Barry Callebaut, dat onder meer de chocolade levert voor de Magnum-ijsjes van Unilever en de KitKat-repen van Nestlé, begint de gevolgen te voelen van de stijgende cacaoprijzen. De winst van de grootste chocoladeproducent ter wereld daalde het afgelopen halfjaar fors.
Nooit was cacao zo duur. Slechte oogsten in West-Afrika, waar bijna driekwart van de wereldwijde cacaovoorraad vandaan komt, zorgen voor grote tekorten. De prijsverhogingen zorgden voor een omzetgroei van 11 procent, maar de winst van Barry Callebaut daalde met twee derde tot 78 miljoen euro.
Consumenten merken nog betrekkelijk weinig van de schaarste. Veel fabrikanten blijven door hun lopende contracten met leveranciers voorlopig nog dezelfde prijs betalen voor cacaobonen. Barry Callebaut’s klantencontracten staan het bedrijf over het algemeen toe om wel hogere kosten door te berekenen.
Amerikaanse concurrenten zoals Hershey en Mondelez, bekend van Côte d’Or en Milka, verwachten dalende inkomsten als ze de stijgende cacaokosten in hun winkelprijzen verwerken. Tot dusver bleef de vraag naar chocolade redelijk op peil, maar nu de cacaoprijzen het hoogste niveau in 46 jaar hebben bereikt is de vraag hoelang dat nog duurt. Consumenten zijn „meer aan het rondkijken, in de hoop aanbiedingen te vinden”, zei Mondelez-topman Dirk Van de Put vorige maand. Onlangs besloot Mondelez Milka-repen uit de schappen van de Belgische supermarktketen Colruyt te halen, nadat ze het niet eens konden worden over de prijzen.