Binnenland

Zuid-Holland werkt aan Europese treinverbinding voor vers voedsel

Eind dit jaar moet de eerste internationale vrachttrein met vers voedsel gaan rijden tussen Noord- en Zuid-Europa, met een tussenstop in Rotterdam. De provincie Zuid-Holland lobbyt hier al geruime tijd voor, samen met onder meer ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Gedeputeerde Frederik Zevenbergen (verkeer en vervoer) presenteerde de plannen onlangs op een Europese transportbeurs in Brussel. Volgens Zevenbergen ziet het er naar uit dat in het laatste kwartaal van 2024 een pilot kan starten.

ANP
8 April 2024 13:29Gewijzigd op 8 April 2024 14:07

Het is de bedoeling dat in eerste instantie één keer per week een trein heen en weer rijdt tussen de Noorse hoofdstad Oslo en Valencia in het oosten van Spanje. „De trein maakt onderweg diverse tussenstops, met Rotterdam als belangrijkste knooppunt”, aldus Zevenbergen. Zuid-Holland heeft een groot tuinbouwgebied en in de haven van Rotterdam komen via scheepvaart ook grote hoeveelheden groente en fruit binnen.

Dat gaat nu doorgaans met vrachtwagens Europa in. Volgens de provincie Zuid-Holland duurt het ruim vier dagen (honderd uur) om vers voedsel met vrachtwagens te vervoeren tussen Oslo en Valencia. Met de trein kan dit in zeventig uur en bovendien zou de CO2-uitstoot met 70 tot 90 procent verminderen.

Om dit mogelijk te maken, moeten volgens Zevenbergen wel heel wat „bureaucratische hobbels” worden weggenomen. Het belangrijkste is dat er op het drukke Europese spoor plek wordt gemaakt voor zo’n ‘verstrein’. „En er moeten ook afspraken komen over prioritering”, aldus de Zuid-Hollandse bestuurder. „Als het schema verandert, laat je dan een trein met vers voedsel wachten of een andere trein? We hebben ook meer uniforme tarieven nodig. Nu heeft ieder land zijn eigen regels. Het uiteindelijke doel is dat we een trein krijgen die niet op zijsporen belandt en daardoor sneller en goedkoper is dan het wegvervoer.”

De pilot start met een trein met ongeveer 42 containers met verse producten. De enige stop in Nederland is in Rotterdam. „Maar op termijn kan Venlo aansluiten als ander belangrijk agrologistiek knooppunt.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer