Enorme pijlers zoutdam IJmuiden dit weekend op hun plaats gezet
Twee pijlers, die bijna 3 miljoen kilo per stuk wegen, worden dit weekend op hun plek gehesen in het Binnenspuikanaal in IJmuiden. De pijlers zijn onderdeel van de Zoutdam IJmuiden. Deze installatie moet zout water afvoeren om verdere verzilting van het Noordzeekanaal door de Zeesluis IJmuiden te voorkomen, meldt Rijkswaterstaat.
Het hijsen en plaatsen van de pijlers die elk ruim 27 meter hoog, 8 meter breed en bijna 3000 ton zwaar zijn, duurt per pijler naar schatting twintig uur en begint zaterdag. Om de kolossen op hun plek te krijgen, is de hulp ingeroepen van het enorme kraanschip Gulliver. Dit meer dan 100 meter lange, bijna 50 meter brede en 90 meter hoge vaartuig kan tot 4000 ton tillen.
De bouw van de dam is ruim een jaar geleden gestart. De verschillende onderdelen, waaronder de pijlers en de wanden, worden op land voorgebouwd. De dam is nodig omdat via de Zeesluis IJmuiden veel meer zout water het Noordzeekanaal instroomt dan via de Noordersluis. Het bouwwerk moet eind dit jaar klaar zijn voor gebruik.
„Te veel zout water heeft negatieve effecten op de natuur, land- en tuinbouw en het drinkwater”, stelt Rijkswaterstaat. „De zoutdam is een soort brievenbus om het zoute water weer af te voeren. Omdat zout water zwaarder is dan zoetwater, zakt het zoute water naar de bodem. Door een opening onderin de dam stroomt het zoute water via het spui- en gemaalcomplex terug naar zee. Het zoete water wordt door de dam tegengehouden en blijft in het Noordzeekanaal.”
Rijkswaterstaat heeft een livestream opgezet, waarop de operatie is te volgen.