Hulp en koffie bij bus Belastingdienst in Almere
Het is weer tijd voor de belastingaangifte. Bij zo’n 10 miljoen Nederlanders viel de blauwe envelop op de mat. Voor sommigen is de aangifte een simpel klusje, anderen kost het de nodige hoofdbrekens. Voor die mensen trekt de Belastingdienst deze weken met een bus het land in.
„Een beetje extra hulp is nooit ver weg”, is deze weken de boodschap die de Belastingdienst uitdraagt. Het staat geschreven op een busje waarmee de fiscus de komende twee weken praktisch het hele land doorkruist: van Middelburg tot Groningen en van Leeuwarden tot Heerlen. Almere is de eerste stopplaats van de bus. Op het Stadhuisplein, volgens de gemeente zelf „het middelpunt van Almere Centrum”, kunnen mensen terecht met hun vragen over de belastingaangifte.
Vijf medewerkers van de dienst staan klaar, gestoken in felblauwe jassen. Bartafels met daarop potjes lavendel en een foodtruck met een koffiemachine naast het busje geven het geheel een terrasachtige sfeer. Helaas laat de zon zich niet zien en is het windje guur.
Automatisch ingevuld
Zo’n 10 miljoen Nederlanders kregen de afgelopen periode de blauwe envelop op de mat met daarin de uitnodiging om belastingaangifte te doen. Voor de meeste mensen is dat een fluitje van een cent, zegt Steef Cobben, manager bij de Belastingdienst. Veel zaken zijn al automatisch ingevuld. Toch groeit het aantal hulpvragen. Elk jaar krijgt de dienst zelf er al enkele duizenden. Daarnaast kloppen mensen aan bij andere instanties, waar de Belastingdienst geen zicht op heeft.
Het kan dan gaan om mensen die in het afgelopen jaar in een andere situatie zijn terechtgekomen. „Denk aan de geboorte van een kind, een scheiding of de aankoop van een huis.” Maar ook een taalbarrière kan een obstakel zijn, of een tekort aan digitale vaardigheden. Niet iedereen doet trouwens zijn aangifte digitaal, zegt Cobben. „We krijgen tegenwoordig nog zo’n 80.000 papieren aangiftes, hele stapels papier zijn dat. Hoewel we het papieren aanslagbiljet niet meer automatisch meesturen, is dat wel gratis aan te vragen.”
Mensen willen vooral even checken: heb ik alles wel goed gedaan?
Om zoveel mogelijk mensen te bereiken trekt de Belastingdienst nu het land door. Niet om de aangifte samen met mensen in te vullen, wel om vragen te beantwoorden of mensen door te verwijzen. Daarvoor zijn de mogelijkheden legio, blijkt uit een overzicht op een geplastificeerd A4’tje dat op de tafels ligt. Zo kunnen mensen bellen met de Belastingtelefoon, kunnen ze een afspraak maken op een van de 21 belastingkantoren in Nederland of kunnen ze videobellen met een medewerker.
Pensioen
„Ik werd eigenlijk aangetrokken door de koffie”, lacht de gepensioneerde René, die onder geen beding met zijn volledige naam of foto in de krant wil. Hij wijst naar het grote bord boven de foodtruck. „Toen ik dichterbij kwam, zag ik: hé, dit is van de Belastingdienst.”
Zelf kan hij hier vandaag niet geholpen worden, zegt hij. „Mijn situatie is veel te ingewikkeld. Ik heb pensioen opgebouwd in vier verschillende landen, onder meer in Engeland. Na de Brexit is dat allemaal nog lastiger geworden. Ik moet nog aangifte doen, maar ik denk dat ik een afspraak ga maken op een belastingkantoor.”
Terugbetalen
Hans Bulten, die maandag 75 werd, stuit ook toevallig op de bus. Hij komt uit Almere, maar zit met zijn vrouw tijdelijk op een vakantiepark in Scherpenzeel. „We hebben vreselijke lekkage gehad, waardoor er schimmel zit op het plafond, de muur en de vloeren. Toevallig was ik hier op het stadhuis om mijn rijbewijs te verlengen.”
Bulten heeft een bruikbare tip gekregen vanochtend. „Ik doe ook altijd aangifte voor mijn 96-jarige moeder. Zij moet ieder jaar flink terugbetalen, dan moet je echt aan duizenden euro’s denken. Ik snap dat niet. Dus ik heb hier gevraagd: wat doe ik fout? Het advies is nu om te controleren of ze heffingskorting kan krijgen.”
Mijn 96-jarige moeder moet ieder jaar flink terugbetalen; ik snap dat niet
Hoewel er deze kille doordeweekse morgen niet veel winkelend publiek op de been is, loopt het toch aardig door bij de Belastingbus. Veel mensen die even aankomen hebben al belastingaangifte gedaan, merkt manager Cobben op. „Ze willen vooral even checken: heb ik alles wel goed gedaan?”