Pieter Pot denkt dit jaar geen verlies meer te maken
De verpakkingsloze onlinesupermarkt Pieter Pot denkt voor het einde van dit jaar voor het eerst sinds zijn oprichting geen verlies te draaien, zegt oprichter Jouri Schoemaker. Vanaf dinsdag gaat Pieter Pot weer open, nadat het bedrijf failliet ging en in januari een doorstart maakte. De onlinesuper verwacht met een halvering van het statiegeld op potten meer te gaan verkopen.
Bij de heropening van Pieter Pot gaat het statiegeld omlaag van 2 euro naar 1 euro, meldt Schoemaker. „Vooral bij de eerste bestelling ervaarden sommige klanten dit als drempel”, zegt hij over het oude statiegeldbedrag. Hij verwacht dat mensen meer potten met producten bestellen als zij minder statiegeld hoeven te betalen.
Ook heeft Pieter Pot de operationele activiteiten zoals het vullen, bezorgen en het schoonmaken van de glazen potten nu helemaal uitbesteed aan andere organisaties. Het bedrijf heeft geen eigen magazijn meer en beschikt over een klein operationeel team van zes mensen. „Daarom hebben we nu hele lage vaste kosten, alleen nog variabele kosten per order. Het doel is om voor het einde van het jaar op maandbasis zwarte cijfers te schrijven”, zegt Schoemaker.
Bij de heropening kunnen klanten niet alle producten bestellen die Pieter Pot voor het faillissement wel aanbood. Voorlopig zijn alleen zo’n 150 basale producten zoals rijst, pasta, noten en ontbijtgranen beschikbaar. Het komende half jaar wil de onlinesupermarkt het aantal producten uitbreiden naar vierhonderd. „Het kost heel veel tijd om de voorraden volledig aan te vullen”, licht Schoemaker toe.
Klanten die voor het faillissement nog geld op hun account hadden, krijgen dat niet teruggestort. Als Pieter Pot oude tegoeden wel zou uitkeren, kan de onderneming naar eigen zeggen „geen gezond bedrijf creëren op de korte termijn”. Klanten kunnen hun oude tegoeden alleen gebruiken om nieuwe bestellingen mee te doen. Pieter Pot had naar eigen zeggen 15.000 vaste klanten.
Pieter Pot werd in 2019 opgericht, maar wist nooit winstgevend te worden. Het bedrijf kampte voor het faillissement al een tijd met financiële problemen en startte meerdere crowdfundingsacties om een bankroet af te wenden. Er bleek in december niet genoeg geld opgehaald te zijn, waarna het bedrijf failliet ging. Een maand later meldde Pieter Pot wel genoeg geld te hebben opgehaald om het bedrijf voort te kunnen zetten. Moederbedrijf Pieter Pot Beheer BV nam de onlinesupermarkt over.