Economie

Exclusieve SUV’s helpen Lamborghini aan recordomzet

De Italiaanse sportwagenfabrikant Lamborghini verkocht vorig jaar wereldwijd voor het eerst meer dan 10.000 van zijn exclusieve auto’s. Het concern boekte een recordomzet, mede door een sterke vraag naar de sportieve Ursus SUV.

ANP
21 March 2024 14:33Gewijzigd op 21 March 2024 14:59

„2023 was het beste jaar ooit voor Lamborghini”, meldt het bedrijf. De verkopen stegen vorig jaar met ruim 12 procent tot 2,7 miljard euro. In totaal verlieten 10.112 sportauto’s van het merk de showrooms, een stijging van 9,5 procent.

De operationele winst van Lamborghini, onderdeel van de Duitse autogroep Volkswagen, ging met bijna 18 procent omhoog tot 723 miljoen euro.

Volgens topman Stephan Winkelmann is er een wachttijd van twee jaar voor de Revuelto, de eerste Lamborghini plug-in hybride. Deze supersportwagen kost rond de 500.000 euro.

Het sportwagenmerk vierde vorig jaar zijn 60-jarig jubileum. Lamborghini wil in 2028 zijn eerste volledig elektrische auto, een vierzits-coupé, op de markt brengen. Aartsrivaal Ferrari is vastberaden om eind volgend jaar al zijn eerste elektrisch aangedreven sportauto te onthullen.

Het overstappen naar elektrisch is voor fabrikanten van exclusieve sportauto’s overigens geen verplichting door regelgeving. Deze kleinere producenten komen in aanmerking voor vrijstelling van strengere emissielimieten in onder meer Europa. De Europese Unie stelt ook regels op om het gebruik van zogeheten e-brandstoffen mogelijk te maken, waarmee het volledig uitsterven van verbrandingsmotoren kan worden voorkomen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer