Binnenland

NS baalt van vertraging bovenop hinder door werkzaamheden Schiphol

De NS zegt het „ongelofelijk vervelend” te vinden dat treinreizigers rond Schiphol naast beperkingen door werkzaamheden ook te maken krijgen met verstoringen. Volgens een woordvoerster is de afgelopen tijd „erg veel en intensief” aan het spoor bij de luchthaven gewerkt en is er geen eenduidige oorzaak aan te wijzen voor de storingen die daar bovenop zijn gekomen.

ANP
20 March 2024 16:29

De afgelopen maand waren er meerdere keren langdurig problemen op het spoor bij Schiphol. Zo was er onder meer een seinstoring waardoor minder treinen konden rijden en moest er begin maart onverwacht roest van de sporen bij de luchthaven verwijderd worden. Woensdagochtend zorgde een wisselstoring ervoor dat het treinverkeer tussen Amsterdam en Schiphol platlag. Vanaf eind februari reden twaalf dagen lang flink minder treinen door werkzaamheden.

Volgens de NS was door de werkzaamheden in de Schipholtunnel de helft minder sporen beschikbaar, met flinke hinder voor het treinverkeer tot gevolg. „Daaroverheen zijn nog verschillende reguliere verstoringen gekomen”, stelt de woordvoerster. „We begrijpen dat dat heel pittig is voor onze reizigers.”

Wel benadrukt het spoorbedrijf dat werkzaamheden noodzakelijk zijn om het spoor goed te kunnen blijven gebruiken. Volgens de woordvoerster staan tot het eind van het jaar geen ingrijpende werkzaamheden meer gepland zoals die bij Schiphol de afgelopen tijd. Ook geeft ze aan dat ProRail over het beheer van het Nederlandse spoornet en de afhandeling van verstoringen gaat.

Zelf gaf ProRail woensdag ook aan de frustratie van treinreizigers over de vertragingen rond Schiphol te begrijpen. Woensdagochtend zorgde een storing in het beveiligingssysteem van een wissel ervoor dat er geen treinen konden rijden. De precieze oorzaak daarvan is niet duidelijk. „Incidenten komen helaas voor op het spoor, er gaat wel eens wat stuk”, aldus de NS over de verstoringen. „Daar is ook hier sprake van. Het is vooral heel vervelend dat reizigers daar overlast van hebben.”

De woordvoerster zegt geen uitspraken te kunnen doen over hoeveel reizigers compensatie hebben aangevraagd bij de NS door de verstoringen van de afgelopen tijd. Volgens haar worden dergelijke cijfers in principe pas bekendgemaakt in de jaarcijfers van de NS.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer