Topman Unilever: Nederland belangrijke optie beursnotering ijstak
Nederland is een „belangrijke optie” voor een beursnotering van de ijsjestak van Unilever. Dat heeft topman Hein Schumacher van het levensmiddelenconcern gezegd in een toelichting op het besluit om de ijsjesdivisie, met merken als Magnum, Cornetto en Ben & Jerry’s, te verzelfstandigen.
Schumacher wijst er daarbij op dat de ijsjestak van het bedrijf wordt aangestuurd vanuit Rotterdam. Daarom zou een beursnotering op de Amsterdamse aandelenbeurs een goede optie zijn, aldus de topman. Hij verklaarde wel dat nog rustig wordt gekeken naar de keuze voor een notering.
De verzelfstandiging is volgens hem ook een significant besluit omdat Unilever al heel lang ijs verkoopt. Hij wees er verder op dat de ijsjestak met een jaaromzet van bijna 8 miljard euro erg seizoensgebonden is en ook gevoeliger is voor schommelingen bij grondstofprijzen zoals de prijzen van melk en cacao. Schumacher benadrukte wel dat de ijsjestak geen „probleemkind” is en goede prestaties laat zien.
De verzelfstandiging van de ijsjestak moet voor het einde van 2025 helemaal afgerond zijn. Unilever gaat zich dan richten op de bedrijfstakken Schoonheid & Welzijn, Persoonlijke Verzorging, Huishoudelijke Verzorging en Voeding.
Naast het afsplitsen van de ijsdivisie kondigde Unilever ook aan wereldwijd 7500 voornamelijk kantoorbanen te gaan schrappen. Of er ook in Nederland banen komen te verdwijnen is nog niet duidelijk. Hier telt het bedrijf circa 2300 kantoorbanen, in Rotterdam en Wageningen. Wereldwijd heeft Unilever ongeveer 127.000 mensen in dienst, waaronder ook fabrieksmedewerkers.
Volgens Schumacher moet die ingreep in het personeelsbestand helpen om Unilever „wendbaarder, lichter en efficiënter” te maken. Door de ingreep wordt de komende drie jaar in totaal 800 miljoen euro aan kosten bespaard, aldus Unilever dat ook merken heeft als Dove, Knorr, Rexona en Hellmann’s-mayonaise.