Meer budget en langer contract in nieuwe aanbesteding ov Zeeland
Een minder snelle overgang naar emissievrij vervoer, een hoger budget en een langere contractperiode voor het bedrijf dat vanaf december 2026 het openbaar vervoer in de provincie Zeeland gaat verzorgen. Dat zijn de belangrijkste aanpassingen in de nieuwe aanbesteding voor de busconcessie.
Zeeland moet opnieuw een kandidaat zoeken voor het aanbieden van het openbaar vervoer, omdat bij een eerdere aanbestedingsronde geen enkel bedrijf had ingeschreven op de concessie. Op basis van gesprekken met onder meer reizigers, buschauffeurs, gemeenten, scholen en vervoerbedrijven ligt er nu een voorstel voor een nieuwe aanbesteding.
Bij de verdere uitwerking van het ov-plan wil gedeputeerde Harry van der Maas (mobiliteit) die gesprekken blijven voeren. „Samen met de gemeenten ga ik nog meer in gesprek met de reizigers, chauffeurs, scholen, dorpsraden en andere betrokkenen.”
Om het voor vervoersmaatschappijen aantrekkelijker te maken het openbaar vervoer in Zeeland te verzorgen, stelt het college van Gedeputeerde Staten voor de contractduur te verlengen. Die was acht jaar met een mogelijkheid tot verlenging, maar wordt nu in het voorstel aan Provinciale Staten twaalf jaar. Ook krijgt de vervoerder meer tijd om over te stappen op emissievrij vervoer. Verder vragen GS aan Provinciale Staten vanaf 2027 jaarlijks 2 miljoen euro extra beschikbaar te stellen voor het busvervoer.