Nog onzeker of The Body Shop België doorstart maakt, zegt curator
Het is niet zeker of The Body Shop in België een doorstart gaat maken, meldt de curator. De Belgische tak van de keten ging vorige week failliet en ook in andere landen kampt The Body Shop met financiële problemen. In Nederland werkt de webshop al enige tijd niet, wat volgens het bedrijf zelf te maken zou hebben met geplande updates.
„Er is op dit moment nog geen duidelijkheid over de toekomst van de winkels. Er is wel sprake van interesse”, meldt curator Alice van der Schee van The Body Shop België. Hoeveel interesse er is, zegt ze er niet bij.
Volgens Van der Schee telt de failliete Belgische tak dertien winkels. Twee zijn al eerder gesloten. Bij de Britse tak en de Duitse tak spelen eveneens financiële problemen. Van der Schee kan op dit moment niet zeggen wat er precies aan de hand is. Het onderzoek loopt volgens haar nog.
Of The Body Shop in Nederland ook te maken heeft met problemen weet de curator niet. Een woordvoerster van de cosmeticaketen stelt dat er in Nederland geen financiële problemen zijn. Ze zegt dat de Nederlandse winkels van The Body Shop gewoon open blijven.
De Nederlandse webshop is echter niet bereikbaar. „Onze site wordt bijgewerkt met updates en nieuwe inhoud. Binnenkort zijn we weer online”, is te lezen op de site. Volgens de woordvoerster doet de webwinkel het niet om een technische reden en wordt gewerkt om de webshop zo snel mogelijk weer te laten functioneren.
De moeilijkheden van The Body Shop komen door meerdere redenen, denkt merken- en retaildeskundige Paul Moers. Winkels hebben het sowieso moeilijk omdat consumenten door de verslechterde economie minder geld uitgeven. Daarnaast hebben veel winkels flinke schade geleden tijdens de coronapandemie, waarbij winkels meerdere keren moesten sluiten.
Voor The Body Shop geldt ook dat er de afgelopen decennia meer concurrenten bij zijn gekomen die beter zijn meegegaan met de tijd, aldus Moers. „De consument van nu wil verhalen horen en geïnspireerd worden. Als je bij Rituals binnenloopt zie je dat de winkel bijzonder is ingericht met producten die mensen willen hebben. The Body Shop is een oud gevestigd merk en begrijpt misschien onvoldoende dat het succes van gisteren niks zegt over succes van morgen.” Ook bijvoorbeeld HEMA en Kruidvat concurreren volgens hem met The Body Shop, als betaalbare ketens met soortgelijke producten.