Stedin roept op laadpaal tussen 16.00 en 21.00 uur uit te zetten
Netbeheerder Stedin roept laadpaalexploitanten op om laadpalen voor elektrische auto’s tussen 16.00 uur en 21.00 uur uit te zetten, vooral in de stedelijke gebieden.
Volgens de organisatie is dat nodig om het overvolle stroomnet in die uren wat te ontlasten. Dat is namelijk de tijd dat veel mensen dagelijks thuiskomen en allerlei apparaten aanzetten, waardoor er veel vraag naar stroom is.
„Stedin trekt alles uit de kast om het elektriciteitsnet uit te breiden. Tot 2030 investeren we zeker 8 miljard euro. Maar daarmee komen we er niet”, zegt Stedintopman Koen Bogers in een verklaring. „Met name in de avondpiek, tussen 16.00 en 21.00 uur, en op zonnige voorjaars- en zomerdagen barst het net uit zijn voegen.”
Uit onderzoek van ElaadNL, een kenniscentrum van de netbeheerders dat zich bezighoudt met het elektrisch laden van voertuigen, blijkt dat de meeste mensen hun elektrische auto aan de laadpaal opladen zodra ze thuis komen. Veelal gaat pas de volgende morgen de stekker eruit.
Bekend is dat er verspreid over het land nu al duizenden bedrijven op de wachtlijst staan voor een stroomaansluiting. Stedin, actief in het grootste deel van Zuid-Holland, Zeeland en Utrecht, doet naar eigen zeggen een beroep op consumenten, bedrijven en overheden om gezamenlijk de druk op het net te verminderen.
Voor iedere laadpaal die in de genoemde piekuren uitgezet wordt, zou de netbeheerder grofweg weer een extra nieuwbouwhuis kunnen aansluiten op het net. „Het laden van auto’s rond etenstijd is lang niet voor iedereen nodig. Dat kan ook op andere momenten op de dag, bijvoorbeeld als er veel zonnestroom voorhanden is of ’s nachts als het rustiger op het net is.”
Verbaasd
De Vereniging Elektrische Rijders, die opkomt voor gebruikers van elektrisch vervoer, reageert „verbaasd”. Nu wordt er al geëxperimenteerd met slimmer laden, waarbij laadpalen op drukke momenten minder hard opladen. Maar dat is in de ogen van Stedin dus niet genoeg.
De vereniging vindt die conclusie „opmerkelijk” en spreekt van een „rigoureuze maatregel”, waar mensen met elektrische auto’s de dupe van zouden zijn. „Het helpt niet om de populariteit van elektrisch rijden groter te maken.” De vraag naar elektrische auto’s staat volgens de vereniging nu al onder druk door een combinatie van belastingen en relatief hoge prijzen.