Greenchoice ontmoedigt op nieuwe manieren de teruglevering van zonnestroom
Energieleverancier Greenchoice gaat meer kosten rekenen voor klanten met zonnepanelen. Alle stroombedrijven doen zoiets nu op tal van manieren, signaleert de Vastelastenbond. „Zo wordt de energiemarkt een oerwoud.”
Als eerste grote energieleverancier kondigt Greenchoice extra kosten aan voor zonnestroom. Nieuwe klanten met zonnepanelen gaan vanaf april maandelijks 4,50 euro extra vastrechtkosten betalen.
Verder krijgen klanten met een variabel contract minder geld, 5 cent per kilowattuur, voor de teruglevering van ‘overtollige’ zonnestroom aan het elektriciteitsnet.
Of en wanneer ook de bestaande 650.000 Greenchoiceklanten, van wie er 200.000 zonnepanelen hebben, straks kostenverhogingen krijgen laat Greenchoice in het midden.
Oneerlijk en onhoudbaar
De stap van Greenchoice past in een trend. Alle energieleveranciers maken aanstalten om ook versoberende of ontmoedigende maatregelen te treffen. Een belrondje langs de ‘grote jongens’ bevestigt dat vooruitzicht. „We studeren op te nemen stappen”, zegt een woordvoerder van Vattenfall. „Wij kijken er ook naar”, zegt een collega-zegsman bij Essent. „We overwegen vergelijkbare aanpassingen”, klinkt het bij Eneco.
De reden daarvoor is dat onbeperkte teruglevering van zonnestroom voor hen hoge kosten met zich meebrengt, die de energiesector alleen kan afwentelen op klanten zónder panelen.
Oneerlijk en onhoudbaar, vindt de energiesector. De door het kabinet geplande afbouw van de salderingsregeling, waardoor het aantrekkelijk zou worden om zonne-energie thuis te gebruiken en dus minder of niet terug te leveren, strandde in de Eerste Kamer.
„Als reactie daarop gaan leveranciers zoals Greenchoice zelf de teruglevering van zonne-energie beprijzen, zodat kosten bij huishoudens met panelen neerslaan”, zegt Dirk-Jan Wolfert, directeur van de Vastelastenbond. Hij zegt begrip te hebben voor zogenoemde ‘heffingen’ op zonnestroom, zeker nu saldering ongebreidelde teruglevering toestaat. „Maar klanten raken het spoor bijster, zeker nu alle leveranciers eigen methodes kiezen.”
De Vastelastenbond kent vijf stroombedrijven die, rechttoe rechtaan, een heffing hebben op zonnestroom, te weten Vandebron, Energie van Ons, Budget Energie en Onze Energie. „Andere geven zonnepaneeleigenaren geen meerjarig contract of cashback-instapbonus, of ze ontmoedigen teruglevering van zonnestroom via de tariefstructuur.”
Wasjes draaien
Dat laatste doet Greenchoice. Maar in plaats van ontmoedigen van teruglevering heeft het bedrijf het liever over het stimuleren van eigen zonnestroom thuis. De Rotterdamse leverancier stelt dat deze klanten wil aansporen om hun stroomgebruik zo veel mogelijk op zonnige momenten te laten plaatsvinden.
Dus: wasjes draaien, strijken en de eventuele e-auto opladen als de zon schijnt. Vanuit dat idee draait Greenchoice het aloude principe van dag- en nachtstroom om. Niet ’s nachts maar juist overdag, als de zon schijnt, wordt elektriciteitsgebruik voordeliger. Dat geeft wat lucht op de bomvolle stroomnetwerken, aldus Greenchoice.
Opvallend is dat Greenchoice de stroom in het weekend overdag niét voordeliger maakt dan ‘s nachts, terwijl dan toch net zo goed de zon schijnt. „We willen dat wel, maar dat lukt nog niet. Dat komt doordat energiemeters in het weekend automatisch op het daltarief overgaan.”
5 cent per kilowattuur
Een woordvoerder van Greenchoice benadrukt wel dat er nog altijd 5 cent vergoeding blijft bestaan voor zonnestroom die nieuwe klanten meer produceren dan hun eigen elektriciteitsverbruik (dus zonne-energie die ze niet kunnen wegstrepen via saldering). Dat was eerder vaak 20 of 15 cent en recentelijk 8 cent.
Wolfert van de Vastelastenbond is niet onder de indruk, want hij stelt dat zonnepaneelbezitters bijna nooit meer terugleveren dan hun eigen verbruik, of hooguit een beetje. „Het klinkt belonend, maar de hogere vastrechtkosten wegen zwaarder.”
Voor consumenten is de impact van ingrepen die energieleveranciers plegen nauwelijks te doorgronden, stelt Wolfert. „De term terugleververgoeding wordt nu gebruikt voor klanten die moeten betalen voor het leveren van zonnestroom, maar ook voor klanten die er geld voor krijgen. Tarieven en voorwaarden verschillen en zijn moeilijk te doorgronden. De energiemarkt wordt zo een oerwoud.”
De Vastelastenbond heeft begrip voor leveranciers die zelf een vorm van saldering willen regelen, maar pleit voor transparantie en een uniforme aanpak. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoekt momenteel hoe leveranciers zonnestroom belasten en of dit volgens de regels is.