Action groeit hard door dankzij internationale uitbreiding
Winkelketen Action is afgelopen jaar mede door het openen van honderden nieuwe winkels, binnen en buiten Nederland hard doorgegroeid. Ook trokken bestaande locaties meer klanten. De totale omzet steeg met ruim een kwart tot meer dan 11 miljard euro. In al bestaande winkels kwam een kleine 17 procent meer geld binnen.
Het in Zwaagdijk gevestigde Action had het afgelopen jaar ook te kampen met de hoge inflatie, maar zegt niet in hoeverre dat heeft geleid tot prijsverhogingen in de winkels. Het Britse moederbedrijf 3i meldt dat bijna 90 procent van de omzetgroei van bestaande Action-winkels te danken was aan een toename van het aantal verkochte producten. De keten zegt verder dat er ook meerdere producten in prijs zijn verlaagd.
Uit de cijfers van 3i komt naar voren dat Action de winst het afgelopen jaar flink heeft opgevoerd. Het voorlopige resultaat voor onder meer belastingen steeg met ruim een derde tot ongeveer 1,6 miljard euro. De omzetgroei in bestaande winkels nam in het laatste kwartaal van 2023 wel in tempo af. De plus van 11 procent was een stuk lager dan het gemiddelde van 2023 en ook ver onder de 23 procent van dezelfde periode een jaar eerder.
3i meldt dat Action wordt geraakt door de verstoringen in de Rode Zee en zegt er alles aan te doen om de invloed te beperken. „Vrachtkosten kunnen op korte termijn hoger uitvallen door toeslagen, maar als de situatie niet escaleert, valt de impact op de winstgevendheid waarschijnlijk mee”, staat in een toelichting. Action haalt veel van zijn producten uit het buitenland, waarvoor de route via de Rode Zee belangrijk is.
Action opende afgelopen jaar onder meer in Duitsland zijn vijfhonderdste winkel en vorige maand zijn achthonderdste in Frankrijk. Deze maand begint de discountketen ook in Portugal, waarmee het aantal landen met een Action op twaalf komt. De keten heeft al meer locaties in Portugal in de planning.