Factuur sneller naar energieklant
Energiebedrijven moeten klanten die verhuizen binnen acht weken een eindafrekening voor het oude adres toesturen. De Dienst uitvoering en toezicht Energie (DTe) kan vanaf 1 maart energiebedrijven beboeten die hier niet in slagen.
Dat heeft de toezichthouder maandag bekendgemaakt.
De instantie stelt dat het voor energiebedrijven heel goed mogelijk is om binnen acht weken een eindafrekening te presenteren. De DTe krijgt veel klachten binnen van consumenten die pas maanden na hun verhuizing een eindafrekening van de verbruikte energie op het oude adres ontvangen.
„Het is onwenselijk dat consumenten lang in onzekerheid verkeren over hun eindafrekening. Dit schaadt het vertrouwen in de energiemarkten”, schrijft de DTe in een toelichting op de nieuwe maatregel.
Omdat de Elektriciteits- en de Gaswet geen termijnen noemen voor het verzenden van de afrekening wil de DTe door deze beleidsregel de norm op dit punt verduidelijken.
Consumenten die vanaf 1 maart verhuizen, moeten binnen acht weken de eindafrekening ontvangen. De DTe controleert aan de hand van de binnenkomende klachten of de energiebedrijven deze termijn halen. Als blijkt dat de eindafrekening stelselmatig te laat komt, kan de DTe een boete of een dwangsom opleggen. Deze is gerelateerd aan de omzet van het energiebedrijf.
In januari zette de Tweede Kamer minister Brinkhorst van Economische Zaken onder druk om de verlate eindafrekeningen aan te pakken. De DTe waarschuwde de energiebedrijven eind vorig jaar al en eiste structurele maatregelen om de administratie op orde te krijgen.
Een deel van de problemen rond de eindafrekening wordt veroorzaakt door de gebruikers zelf. Sinds 1 juli moeten klanten hun verhuizing tien werkdagen van tevoren doorgeven aan het energiebedrijf. Maandelijks geeft eenderde van de verhuizende energiegebruikers, ongeveer 15.000 tot 20.000 klanten, de verhuizing te laat door.
Het energiebedrijf Nuon kampte vorige maand nog met administratieve achterstand bij de eindafrekening, maar kan aan de eis van acht weken voldoen. „We hanteren zelf een scherpere norm van 35 kalenderdagen. Daarbinnen moeten de verhuizing en de eindafrekening afgerond zijn”, aldus een zegsman van het energiebedrijf. De vertraging die Nuon in januari meldde, was gemeten naar de eigen norm.
De Consumentenbond vindt de maatregel van de DTe onvoldoende. „Als je druk op de energiebedrijven wil zetten om de administratie op orde te krijgen, moet je scherpere normen aanhouden”, zei een woordvoerder. De bond pleit voor een termijn van enkele weken waarbinnen een verhuizing moet zijn afgerond. Consumenten moeten dan wel hun verhuizing tijdig hebben aangekondigd.