Albert Heijn wint iets in supermarktoorlog
De prijzenoorlog heeft Albert Heijn iets meer marktaandeel opgeleverd. De supermarktketen, eigendom van het Ahold–concern, had in 2004 26,8 procent van de supermarktverkopen in handen, zo meldde het vakblad Distrifood zaterdag. Dit is 0,1 procentpunt meer dan het jaar ervoor.
De cijfers zijn afkomstig van het marktonderzoeksbureau ACNielsen en werden onlangs gepresenteerd door Ahold–dochter Schuitema op een analistenbijeenkomst.
De grootste winnaar was Superunie. Dit collectieve inkoopverbond, bestaande uit veelal regionaal opererende supermarktbedrijven, zag zijn marktaandeel toenemen van 25,9 tot 26,7 procent. Deze stijging is onder meer te danken aan de snelle groei van Jumbo. C1000, dat eigendom is van Schuitema, boekte een terreinwinst van 0,2 procentpunt tot 15,8 procent.
De grootste verliezers waren Aldi en de Laurus–ketens Edah en Konmar. Aldi’s marktaandeel zakte voor het eerst in jaren, van 7,3 tot 7,2 procent. Onlangs werd al bekend dat de klantengroei van de Duitse prijsvechter in Nederland is gestagneerd.
Edah ging 0,3 procentpunt terug tot 5,2 procent. Konmar duikelde van 4,1 naar 2,4 procent, maar dit is vooral een gevolg van de ombouw van de Konmar–winkels naar Edah– en Super de Boer–formules. Super de Boer steeg mede daardoor naar een marktaandeel van 8,9 procent tegen 8,7 procent in 2003.