Waternet verstuurt na 3 jaar bijna alle drinkwaterrekeningen
Na meer dan drie jaar heeft Waternet bijna alle achterstallige drinkwaterrekeningen weggewerkt. Het waterbedrijf dat het complete waterbeheer in Amsterdam en omstreken verzorgt, meldt woensdag dat momenteel 99 procent van alle drinkwaterrekeningen zijn verstuurd. Ongeveer 8000 huishoudens moeten nog een inhaalrekening krijgen.
Eind 2020 stapte Waternet over naar een nieuw computersysteem om de rekeningen voor drinkwater mee te versturen, wat veel problemen opleverde. Zo waren er honderdduizenden achterstallige incasso’s en ontvingen sommige klanten een dubbele factuur.
„Ons ICT-systeem voor drinkwaterrekeningen is nu op orde. En we versturen deze rekeningen weer zoals normaal. In 2023 hebben we bovendien hard gewerkt aan het oplossen van de achterstanden”, aldus Waternet. De klanten die een inhaalrekening krijgen hoeven deze niet in één keer te betalen. Waternet verwacht de openstaande inhaalrekeningen voor de zomer te sturen.
Door de falende ICT zijn er ook problemen bij het waterschap Amstel, Gooi en Vecht, dat over de waterschapsbelasting gaat. Zo zijn er achterstanden bij het innen van de waterschapsbelasting, waardoor er een hoge schuld is. Om weer „financieel gezond te worden” en de belangrijke taken rondom water en veiligheid te kunnen blijven uitvoeren, kondigde het waterschap vorig jaar aan dat de waterschapsbelasting in 2024 flink gaat stijgen.