Onderzoek botsing treinen afgerond
De treinen die vrijdagmorgen bij Rotterdam-Centraal op elkaar botsten reden op dat moment langzaam. Op de plek van het ongeval mogen treinen maximaal 40 kilometer per uur rijden. Wat de daadwerkelijke snelheid was, is nog niet bekend.
Dat maakte NS-bedrijf ProRail vrijdag bekend.
De Inspectie voor Verkeer en Waterstaat rondde het onderzoek naar het treinongeval vrijdag af. Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzocht het ongeval. Hierdoor kunnen de herstelwerkzaamheden aan het zwaarbeschadigde spoor beginnen.
Eerst moeten de treinen omhoog worden getakeld en met hydraulische vijzels worden gekrikt. Vervolgens worden ze horizontaal verplaatst en als de treinen boven de sporen hangen, kunnen ze daarop worden geplaatst.
Het verplaatsen van de treinen zou afgelopen nacht worden afgerond. Hierna zouden de spooraannemers kunnen beginnen met het herstel van de spoorinfrastructuur, zoals de rails. Volgens ProRail zou het treinverkeer zaterdagmorgen daarvan nog hinder ondervinden.
Door de aanrijding rijden er minder treinen tussen Rotterdam-Centraal en Rotterdam-Alexander.